Graduointioikeudet

Vyöarvojen korotukset suoritetaan vyökokeissa eli graduoinneissa. Kyu-asteita voi suorittaa seuragraduoinneissa, joita voivat järjestää Suomen Judoliiton jäsenseurat omien tarpeidensa mukaan. Dan-suoritukset vastaanotetaan vyökoekomission järjestämissä liittograduoinneissa. Dan-kokeeseen on ilmoittauduttava viimeistään kaksi viikkoa ennen koetta Judoliiton sivuilla olevalla sähköisellä ilmoittautumislomakkeella. Vyökokeeseen voi ilmoittautua vasta sen jälkeen, kun hakemus on hyväksytty.

Graduoijalla on oltava voimassa oleva kurssi-, seura- tai liittograduointioikeus. Lasten ja nuorten graduointien järjestäminen ja erityispiirteet käydään läpi graduoijakoulutuksessa.

Vyökoesuorituksia voivat vastaanottaa vain graduointioikeuden omaavat judokat. Graduointioikeuden saamiseksi hakijan on käytävä Judoliiton koulutusjärjestelmään kuuluva graduointikoulutus. Graduointioikeus on voimassa kolme kalenterivuotta kerrallaan..

Graduointisääntöjen mukaan graduoijan tulee pitää vyökokeita vuosittain ja osallistua ainakin yhteen Judoliiton graduointikoulutukseen tai muuhun vyökoekomission hyväksymään täydennyskoulutukseen vähintään kolmen vuoden välein. Jos graduoija ei toimi aktiivisesti kolmen vuoden aikana, tulee hänen suorittaa graduointikoulutus uudestaan. Vuonna 2017 graduointioikeuksien ylläpitämiseen hyväksytään seuraavat koulutukset:

• liittograduointien yhteydessä pidettävät graduointikoulutukset
  • liiton tekniikkakoulutukset keväällä sekä syksyllä 2017

Vuonna 2016 vanhentuvat seura- ja kurssigraduointioikeudet ovat voimassa vielä vuoden 2017 ajan, ja ne tulee uusia käymällä graduointikoulutus tai vastaavasti Judoliiton valtakunnallinen tekniikkakoulutus vuoden 2017 aikana.

Seurat ilmoittavat graduoitsijansa Judoliittoon vuosi-ilmoituksella. Mikäli tarvetta muutoksiin / lisäyksiin seuran graduoitsijoissa ilmenee, seuran nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö voi lähettää vapaamuotoisen sähköpostin liiton osoitteeseen toimisto@judoliitto.fi. Judoseurat ovat vastuussa siitä, että kurssi- ja seuragraduoijat omaavat riittävät tiedot ja taidot vyö kokeen pitämiseen.

Judoliiton toimisto ylläpitää luetteloa voimassa olevista seura- ja kurssigraduointioikeuksista yhdessä vyökoekomission kanssa. Voimassa olevat graduointioikeudet löytyvät liitteestä.

Graduointiluokitus

Graduoijan minimivyöarvo