Graduointioikeudet

Vyöarvojen korotukset suoritetaan vyökokeissa eli graduoinneissa. Kyu-asteet suoritetaan seuragraduoinneissa, joita järjestävät Suomen Judoliiton jäsenseurat omien tarpeidensa mukaan. Dan-asteita voi suorittaa ainoastaan vyökoekomission järjestämissä liittograduoinneissa. Liittograduointeja järjestetään eri puolilla Suomea vähintään neljä kertaa vuodessa.

Graduoijan on oltava Judoliiton alaisen judoseuran jäsen ja hänellä on oltava voimassaoleva kurssi-, seura- tai liittograduointioikeus. Vyökoesuorituksia voivat ottaa vastaan vain graduointioikeuden omaavat judokat. Graduointioikeuden saamiseksi on käytävä Judoliiton koulutusjärjestelmään kuuluva graduointikoulutus. Graduointikoulutuksessa käydään läpi mm. lasten ja nuorten graduointien järjestämisen erityispiirteet.

Graduointioikeus on voimassa kolme kalenterivuotta kerrallaan. Graduointioikeuden säilyttämiseksi graduoijan tulee pitää vyökokeita vuosittain sekä osallistua Judoliiton graduointikoulutukseen tai muuhun vyökoekomission hyväksymään täydennyskoulutukseen vähintään kolmen vuoden välein.

Jos graduoija ei ole toiminut aktiivisesti, mutta haluaa jatkaa graduoijana, tulee hänen suorittaa graduointikoulutus uudestaan jo ennen kolmen vuoden määräaikaa.

Graduointioikeuksien ylläpitämiseen hyväksytään seuraavat koulutukset:

Judoseurat valtuuttavat graduoijansa Judoliittoon vuosi-ilmoituksellat tai erillisellä vapaamuotoisella sähköpostilla. Vuosi-ilmoituksen saatuaan Judoliiton toimisto tarkistaa, että ilmoitettu graduoija on hankkinut tarvittavan koulutuksen. Suomisporttiin merkittyjä koulutuksia ei tarvitse erikseen ilmoittaa Judoliittoon, mutta sieltä puuttuvat koulutukset voi ilmoittaa Voimassaolevat graduointioikeudet -kohdasta löytyvällä lomakkeella.

Judoliiton toimisto ylläpitää rekisteriä voimassaolevista seura- ja kurssigraduointioikeuksista yhdessä vyökoekomission kanssa. Rekisterissä olevat tiedot voi tarkistaa Voimassaolevat graduointioikeudet -kohdan alta löytyvästä Graduoijat.pdf -liitteestä. Mikäli seura haluaa tehdä muutoksia graduoijiinsa, seuran nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö voi ilmoittaa muutoksesta vapaamuotoisella sähköpostilla osoitteeseen toimisto@judoliitto.fi.

Judoseurat ovat vastuussa siitä, että kurssi- ja seuragraduoijat omaavat riittävät tiedot ja taidot vyökokeen pitämiseen.

Kurssi- ja seuragraduoijien vyöarvovaatimukset:

Graduointiluokitus

Graduoijan minimivyöarvo

Graduointioikeus

Kurssigraduoija

1. kyu

5. kyu

Seuragraduoija

1. dan

2. kyu

Seuragraduoija

2. dan

1. kyu

Liittograduoija

3. dan

1. dan

Halutessaan seurat voivat ilmoittaa graduoijavaltuutuksesta alla olevalla lomakkeella.