Graduointioikeudet

Yleistä graduoinneista

Vyöarvojen korotukset suoritetaan vyökokeissa eli graduoinneissa.

Kyu-asteet suoritetaan seuragraduoinneissa, joita järjestävät Suomen Judoliiton jäsenseurat omien tarpeidensa mukaan.

Dan-asteita voi suorittaa ainoastaan vyökoekomission järjestämissä liittograduoinneissa. Liittograduointeja järjestetään eri puolilla Suomea vähintään neljä kertaa vuodessa.

Graduointioikeudet

Graduoijan on oltava Judoliiton alaisen judoseuran jäsen ja hänellä on oltava voimassaoleva kurssi-, seura- tai liittograduointioikeus. Graduoija voi pitää kurssi- ja seuragraduointeja vain niissä seuroissa, jotka ovat hänet tehtävään valtuuttaneet.

Graduointioikeuden saamiseksi on käytävä Judoliiton koulutusjärjestelmään kuuluva graduointikoulutus. Graduointioikeus on voimassa kolme kalenterivuotta kerrallaan. Graduointioikeuksien säilyttämiseksi graduoijan tulee pitää vyökokeita vuosittain sekä osallistua vähintään kolmen vuoden välein johonkin seuraavista Judoliiton järjestämistä koulutuksista:

Graduoijan tulee kuitenkin vähintään yhdeksän vuoden välein osallistua varsinaiseen graduointikoulutukseen.

Jos graduoija ei ole toiminut aktiivisesti, mutta haluaa jatkaa graduoijana, tulee hänen suorittaa graduointikoulutus uudestaan ennen kolmen vuoden määräaikaa.

Kurssi- ja seuragraduoijien vyöarvovaatimukset

Graduointiluokitus

Graduoijan minimivyöarvo

Graduointioikeus

Kurssigraduoija

1. kyu

5. kyu

Seuragraduoija

1. dan

2. kyu

Seuragraduoija

2. dan

1. kyu

Liittograduoija

3. dan

1. dan

Graduoijan valtuuttaminen tehtäväänsä

Judoseurat valtuuttavat graduoijansa Judoliittoon vuosi-ilmoituksella tai erikseen sähköpostilla. Vuosi-ilmoituksen saatuaan Judoliiton toimisto tarkistaa, että ilmoitetulla graduoijalla on voimassaoleva koulutus tehtävään. Jos graduoijan suorittama koulutus ei näy Suomisportissa, sen voi ilmoittaa Judoliittoon lomakkeella, joka löytyy kohdasta voimassaolevat graduointioikeudet. Judoseurat ovat vastuussa siitä, että kurssi- ja seuragraduoijat omaavat riittävät tiedot ja taidot vyökokeen pitämiseen.

Judoliiton toimisto ylläpitää rekisteriä voimassaolevista seura- ja kurssigraduointioikeuksista yhdessä vyökoekomission kanssa. Rekisterissä olevat tiedot voi tarkistaa Graduoijat.pdf -liitteestä, joka löytyy kohdasta voimassaolevat graduointioikeudet. Jos seura haluaa muutttaa graduoijiansa, seuran nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö voi ilmoittaa muutoksen sähköpostilla Judoliiton toimistoon (toimisto@judoliitto.fi).

Halutessaan seurat voivat ilmoittaa graduoijavaltuutuksesta alla olevalla lomakkeella.