Yliselle pronssia judon Eurooppa cupista Hampurista

Hollolan Holjutain Johanna Ylinen raivasi tiensä pronssille judon Eurooppa cupissa Hampurissa. Mitalisija oli Yliselle erittäin tärkeä saavutus sekä tulevia MM-kisoja että olympiakarsintaa ajatellen.

- Henkisesti tämä on todella hyvä asia. Äskeinen Amerikan kiertue meni täysin penkin alle, vaikka odotukset olivat korkealla. Sen seurauksena ottelufiilis ei ollut Hampuriin lähdettäessä kohdallaan. Alku olikin vähän takkuista, mutta viimeisissä otteluissa pääsin kuitenkin pitkästä aikaa esittämään parastani.

Judon Euroopan cup on kovatasoinen ja arvostettu kilpailu, jossa monien maiden judohuiput pääsevät mittaamaan kansainvälistä tasoaan. Judoliiton päävalmentaja Mika Mukkula onkin syystä tyytyväinen Ylisen menestykseen ja esitykseen. Ylinen saavutti pronssimitalinsa neljällä otteluvoitolla ja osoitti pronssiottelussa juuri sitä viime hetkien terävyyttä, jota valmennusjohto on pitkin kilpailukautta painottanut. Ylinen oli mitaliottelussa tappiolla, mutta sai viimeisellä minuutilla puristettua itsensä pistejohtoon ja voittoon.

- Lopputulos oli hyvä ja Johanna olisi hieman paremmalla onnella ansainnut jopa kirkkaimman mitalin, Mika Mukkula kommentoi.

Naisten alle 63-kiloisissa otteleva Ylinen oli päivän ainoa suomalaismitalisti. Miesten alle 60-kiloisissa otellut Juho Reinvall saavutti kolme otteluvoittoa, mutta se riitti vasta seitsemänteen sijaan. Reinvallin otteet olivat myös päävalmentajan mieleen.

Omaa sarjaansa, alle 66-kiloisia ylempänä otellut Lahden Niko-Tapio Niemelä meni heti ensimmäisessä ottelussaan halpaan ja putosi jatkosta. Saman painoluokan Eetu Laamanen  sai yhden otteluvoiton, mutta karsiutui jatkosta.