Ylinen ja Jokinen nimettiin Lontoon olympiajoukkueeseen

Suomen Olympiakomitean hallitus on kokouksessaan valinnut 22 urheilijaa edustamaan Suomea Lontoon olympialaisissa. Valintoja tehtiin kaikkiaan yhdeksässä lajissa.

Olympiajoukkueen toisessa valinnassa eniten urheilijoita nimettiin purjehdukseen, mihin Suomella oli seitsemän maapaikkaa. Kisajoukkueeseen valittiin neljä yksinpurjehtijaa: Mattias Lindfors (Laser Standard), Sari Multala (Laser Radial), Tapio Nirkko (Finn) ja Tuuli Petäjä (RS:X). Tiimeistä valittiin Silja Lehtinen, Silja Kanerva ja Mikaela Wulff (Match Race), Lauri Lehtinen ja Kalle Bask (49er) sekä Joonas ja Niklas Lindgren (470).

- Kevään aikana käydyt MM- ja EM-kisat ovat osoittaneet, että olympiakarsintojen hyvä menestys ei ollut sattumaa, vaan kehitys eri veneluokissa on edelleen jatkunut suotuisana. Koko joukkue on vahvassa vireessä ja Pekingin nuoren lajiprofiilin joukkueesta on kehittynyt varteenotettavia menestyjäehdokkaita Lontooseen, toteaa Olympiakomitean valmennuksen johtaja Kari Niemi-Nikkola.

Sulkapallon edustajiksi valittiin jo neljänsiin olympialaisiinsa lähtevä Anu Nieminen sekä toista kertaa kisajoukkueeseen valittu Ville Lång. Ratsastuksessa Suomea edustaa kouluratsastaja Mikaela Lindh ratsullaan Skovlunds Más Guapo. Telinevoimistelussa nähdään ensimmäinen suomalainen naisedustaja sitten vuoden 1964, kun Annika Urvikko nimettiin olympiajoukkueeseen.

Meloja Jenni Mikkonen edustaa Suomen jo kolmansissa peräkkäisissä olympialaisissa; Mikkonen nimettiin Lontooseen kajakkiyksiköiden 200 metrin matkalle. 500 metrillä Suomea edustaa Pekingin tapaan Anne Rikala.

Kamppailulajeihin nimettiin kolme edustajaa: Valtteri Jokinen (60kg) ja Johanna Ylinen (63kg) judoon ja Suvi Mikkonen (57kg) taekwondoon. Painiliitto ei jättänyt Olympiakomitean hallitukselle valintaesitystä sarjan 60 kg suomalaisedustajasta.

Ensimmäinen kisajoukkueeseen valittu uimari on Matias Koski, joka on alittanut olympialaisten tulosrajan 1 500 metrin vapaauinnissa. Yleisurheilusta joukkueeseen nimettiin maratoonari Jussi Utriainen.

- Jatkossa mielenkiinto kohdistuu etenkin yleisurheiluun ja sen lisäksi uinnin uuden karsintajärjestelmän loppuhuipennukseen, jossa kv. liitto arvioi ja kutsuu rankingin perusteella kisoihin n. 150 uimaria. Suomalaiset uimarit ja Olympiakomitea voivat joutua odottamaan mahdollista kisapaikkaa aina heinäkuun alkupäiviin asti, kertoo Niemi-Nikkola.

Olympiajoukkueeseen on nyt valittu 30 urheilijaa, lopullinen koko tullee olemaan 45-55 urheilijaa. Viimeinen valintakokous on 5.7., jolloin asetetaan myös virallinen menestystavoite.