Wallin: Liikuntajärjestöille lisää tukea

Valtakunnallisten liikuntajärjestöjen valtion tuki kasvaa tänä vuonna yhteensä 2 050 000 eurolla. Lajiliittojen saama tuki kasvaa viime vuodesta 5,7 prosenttia ja muiden liikuntajärjestöjen saama tuki kasvaa viisi prosenttia. Toimintaa tuetaan veikkausvoittovaroista yhteensä 44,9 miljoonalla eurolla.

Vuotuiset avustukset lajiliitoille (74 kpl), erityisryhmien liikuntajärjestöille (10), koululais- ja opiskelijajärjestöille (4), muille urheilun ja liikunnan parissa toimiville yhteisöille (14), liikunnan palvelujärjestöille (6) ja alueellisille yhteisöille (15) jakoi kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin.

Lajiliitoista suurimman avustuksen sai Suomen Palloliitto 1 805 000 euroa. Muut merkittävät tuensaajat olivat Suomen Voimisteluliitto SvoLi 1 739 000 euroa, Suomen Jääkiekkoliitto 1 300 000 euroa, Suomen Hiihtoliitto 1 120 000 euroa ja Suomen Urheiluliitto 1 060 000 euroa.

– Liikuntajärjestöjen vuoden 2010 valtionavustuksia myönnettäessä on otettu huomioon järjestöjen määrälliset, laadulliset ja yhteiskunnalliset tulokset lapsi- ja nuorisoliikunnan, aikuisten liikunnan ja huippu-urheilun alueilla. Lisäksi on arvioitu järjestöjen toimintaa erityisesti antidopingtoiminassa sekä tasa-arvon ja suvaitsevaisuuden osa-alueilla, toteaa ministeri Wallin.

Judoliiton saama avustus nousee 298 000 euroon vuodelle 2010 . Avustus oli edellisvuonna 280 000 euroa.