Kisapäivän jälkeinen loppujumppa aurinkoisessa puistossa palauttaa niin mielen kuin kehon kisapäivän rasituksista

Yli puolet nuorten joukkueesta mitaliotteluissa Võru Kevad turnauksessa

Võru Kevad turnaus B-nuorten osalta oteltiin lauantaina 11.4.2015. Judoliiton matkalla olleet 2000-syntyneet nuoret ottelivat myös A-nuorissa, koska kilpailu on Judoliiton U18-ryhmän näyttökisa, jolla annetaan näyttöjä maajoukkueisiin nousemiseksi. Huom. Eestissä U18 ikäluokka on A-class (1998-2000 synt.).

Ryhmä, joka haluaa olla urheilijoita

Otteluihin valmistauduttiin huolella ja jokainen urheilija pyrki hyvään tulokseen. Usko omaan tekemiseen näkyi otteluissa. Kilpailuihin lämmittely onnistui kohtalaisesti, suurin osa joukosta oli kuunnellut ohjeet ja panosti lämmittelyyn leireillä annetun ohjeistuksen mukaisesti aiempaa enemmän.  Ongelmaa kuitenkin aiheutti kisajärjestäjien muuttuvat aikataulut, joiden johdosta lämmittelyjen aikatauluttaminen ei kaikkien urheilijoiden kohdalla onnistunut.

Lopputulokseen voidaan kuitenkin olla tyytyväisiä, yli puolet joukkueesta oli mitaliotteluissa, mitalisaldon ollessa 2 kultaa, 1 hopea ja 9 pronssia. Osalla on edelleen haasteita otteen rakentamisen kanssa, eikä ole selvillä oma tavoite otteen rakentamisessa. Osalla niistä joilla otteen rakentaminen onnistuu, on ongelmia jatkaa omaan tekniikkaansa ja hallita ottelua. Kotisaleilla kannattaa siis edelleenkin jatkaa otteen rakentamiseen ja otetaisteluun liittyviä harjoitteita tilanteet heittojen kautta mattoon saakka vieden.

Joukossa on myös ottelijoita, joilla on jo selkeästi hyvä taktinen pelisilmä ja kykyä tehdä ottelusta oman näköisensä. Nämä ottelijat pystyvät myös kuuntelemaan valmentajan ohjeistusta ottelun
aikana ja tarvittaessa muokkaamaan toimintaansa ottelussa.

Kahdella valmentajalla 37 ottelijan otteluiden koutsaaminen oli lähes mahdoton tehtävä, eikä kaikkien kanssa ehditty otteluiden jälkeen vaihtaa sanaakaan. Palaute otteluista käydään ottelijoiden kanssa sunnuntaina kotimatkalla. Ne, joiden kanssa asiaa ehdittiin purkaa heti päättyneen ottelun jälkeen, ottivat palautteen hienosti vastaan ja kehittivät ottelemistaan seuraavaan otteluun. Erityisesti valmentajien kiirettä helpotti tyttöjen toisilleen antama tuki ja kannustus otteluiden aikana.

Oli ilo olla matkalla ryhmän kanssa, joka kuuntelee ja toimii ohjeiden mukaan. Joukkueessa näkyy halu kilpailla ja halu harjoitella. Tämä mahdollistaa urheilijaksi kasvamisen.
Valmentajat, Henry Lipponen ja Sanna Pyykönen

A-tytöt -70
5. NYKÄNEN Noora Finland/FIN
5. KÄHÄRÄ Sara Finland/FIN

Tulokset Judoliiton matkalla olleen joukkueen osalta. Paikalla oli myös ryhmiä eri seuroista Suomesta.