Veli-Matti Karinkanta valittu Tokion Olympialaisten tuomariksi

Suomen Judoliitto sai tänään vastaanottaa miellyttävän viestin Kansainvälisen Judoliiton tuomarikomissiolta: Veli-Matti Karinkanta on valittu judotuomariksi Tokion olympialaisiin. Näin Karinkannasta tulee ensimmäisen suomalainen, joka pääsee tuomitsemaan olympialaisten judoa.

Veli-Matti Karinkanta tuomitsi ensimmäistä kertaa SM-kilpailuissa 1999.  Vuonna 2002 hän suoritti alemman kansainvälisen tuomarilisenssin. Kansainvälisen korkeimman luokan tuomarilisenssin hän suoritti vuonna 2012. Sen jälkeen Karinkannan tuomariura on ollut nousujohteinen.

Kansainvälinen Judoliitto arvostelee kaikissa alaisissaan turnauksissa tuomareiden suorituksen ja rankkaa tuomarit näiden arviointien perusteella. Karinkanta on noussut tässä arvioinnissa maailman viiden parhaan judotuomarin joukkoon ollen listalla parhaimmillaan toinen. Kansainvälisen Judoliiton tuomarikomissio valitsee olympialaisten tuomarit perustuen tuomareiden rankingiin.

Karinkannan tuomariuran huippukohtia ovat olleet MM-kilpailuissa tuomitut loppuottelut, joita on uralle kertynyt peräti viisi. Mieleenpainuvia tuomarointeja ovat olleet myös Masters turnaukset, jonne kutsutaan painoluokkien maailmanrankingien parhaimmisto. Tällä hetkellä Karinkanta kiertää Kansainvälisen Judoliiton IJF:n Grand Slam ja Grand Prix -kilpailuja siltä osin kuin niitä koronapandemian keskellä pystytään järjestämään. Seuraava kilpailu on Israelin Tel Avivissa järjestettävä Grand Slam -turnaus 18. – 20. helmikuuta.

Veli-Matti Karinkanta on 48-vuotias ja lähtöisin Raahesta, jossa hän aloitti judoharrastuksensa vuonna 1983. Tällä hetkellä Karinkanta asuu Tampereen naapurikunnassa Lempäälässä, jossa hän toimii puheenjohtajana ja valmentajana perustamassaan Syokonkan Judossa. Karinkanta on ammatiltaan opettaja.

Suomalainen judoyhteisö onnittelee Veli-Mattia hienosta saavutuksesta!