Varkauden Urheiluseurat ry:lle SLU:n avainvalintatunnus

Suomen Liikunnan ja Urheilun syyskokous pidettiin Helsingissä Linnanmäen Huvipuistossa lauantaina 22.11.

SLU:n syyskokous päätti, että Varkauden Urheiluseurat ry saa Suomen Liikunnan ja Urheilun vuoden 2008 avainvalintatunnuksen. SLU:n avainvalintatunnus jaetaan kerran vuodessa merkittävästä liikunta- ja urheilukulttuuriin vaikuttaneista ansioista.

Varkaudessa seurat perustivat vuonna1990 Suomen mittapuun mukaan ainutlaatuisen yhteistyöjärjestön Varkauden Urheiluseurat ry:n. Järjestö on innovatiivisesti kylvänyt yhteistyöaatetta ja uusia toimintatapoja keski-savolaiseen seurakenttään.

Palkinnosta tiedotetaan myöhemmin, kun palkinto jaetaan Vapaaehtoistoiminnan juhlassa eduskunnan auditoriossa 5.12.2008 klo 11.00 -13.00. Lisätietoa tilaisuudesta.

SLU:n hallituksen jäsenet valittiin erovuoroisten paikalle

Syyskokous valitsi hallituksen jäsenet erovuorossa oleville paikoille. SLU:n hallituksen jäseniksi valittiin lajiliittopaikoilla jatkamaan Kalevi Halonen (Suomen Jääkiekkoliitto), Jorma Hyytiä (Suomen Hiihtoliitto), Anneli Kiljunen (Suomen Salibandyliitto) ja Sirpa Makkonen (Suomen Nyrkkeilyliitto).

Muiden järjestöryhmien ehdokkaiksi valittiin työväen urheilujärjestöjen paikalle Jukka Ukkola (Suomen Työväen Urheiluliitto TUL) sekä jatkamaan Suomen Olympiakomitean paikalle Jouko Purontakanen (Suomen Olympiakomitea), aluejärjestöjen paikalla Pirjo Rusanen (SLU-alueet) sekä vammais- ja muiden erityisryhmien liikuntajärjestöjen paikalla Kaisu Laasonen (Suomen Invalidien Urheiluliitto, Suomen Kehitysvammaisten Liikunta ja Urheilu, Näkövammaisten Keskusliitto, Elinsiirtoväen Liikuntaliitto ja Suomen Paralympiakomitea).

Hallituksen jäsenistä on vuosittain erovuorossa neljä lajiliittojen edustajaa, yksi työväen urheilujärjestöjen edustaja sekä kolme muiden järjestöryhmien edustajaa.

Liikunnan yhteiskunnallinen merkitys kasvussa

Syyskokous hyväksyi SLU ry:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuodelle 2009. "Liiku Hyvässä Seurassa on yhä tärkeämpi viesti - meidän on vain aina uudestaan tulkittava, miten sitä voi parhaiten viedä eteenpäin", SLU:n pääsihteeri Jukka Pekkala sanoi ja esitteli SLU:n ensi vuoden toimintaa.

"Ensi vuonna liikunta ja urheilu saa 12,5 miljoonan euron lisäyksen veikkausvoittovaroista. Tähän hyvään tulokseen on vaikuttanut liikuntajärjestöjen yhteinen liikuntapolitiikka ja yhteistyö Veikkauksen edunsaajien kanssa. Tulos on myös ilahduttava signaali siitä, että liikunnan ja urheilun yhteiskunnallinen merkitys on kasvussa."

Myös urheiluseurat saavat nyt veikkausvoittovaroista suoraa kehittämistukea. "Seurat saavat kolmelle vuodelle seitsemän miljoonaa euroa uutta tukea. Tieto on esillä netissä osoitteessa www.seuratuki.fi . Nyt on osattava toimia niin, että tämä hyvä alku kasvaa merkittäväksi tukivirraksi seurojen ja suomalaisten liikkujien hyväksi", Pekkala sanoi.

Huomiota jäsenistön tyytyväisyyteen

"Kiinnitämme kaikessa toiminnassamme huomiota jäsenistömme tyytyväisyyteen, kansalaistoiminnan asemaan ja yhteisöllisyyden vahvistamiseen", Jukka Pekkala sanoi.

SLU:n palveluksessa työskentelee 53 henkilöä, joista hallintopalveluissa 26 henkilöä. SLU on vahvistanut omaa pääomaa usean vuoden ajan ja toteuttanut ylijäämäisen taloustuloksen. Vahvistuneen oman pääoman turvin on vuoden 2009 talousarvio laadittu nollatulostavoitteella. Toimintakulujen yhteissumma on 6 015 000 euroa. Opetusministeriön veikkausvoittovaroista jakamalla valtionavustuksella katetaan tästä noin kolmannes.

SLU ry:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2009.

Suomen Judoliittoa kokouksessa edusti Judoliiton puheenjohtaja ja SLU:n hallituksen jäsen Tapio Mäki.