Suomen joukkue kotikisoihin on enemmän kuin valmis.

Vantaan EM-kisat yhdistävät Euroopan

Vantaalla käynnistyy perjantaina yksi koko vuoden kansainvälisimpiä urheilutapahtumia Suomessa, kun alle 18-vuotiaat mittelevät judon EM-mitaleista Energia Areenalla viikonlopun ajan.

Kotimaan mittapuulla voidaan helposti puhua kansainvälisestä suurtapahtumasta, sillä pelkästään urheilijoita paikalla on 470 yhteensä 43:sta eri Euroopan maasta. Kun tähän lisätään vielä valmennusryhmät, toimihenkilöt, vapaaehtoiset, organisaatio sekä kisavieraat, puhutaan yli toista tuhatta ihmistä vetävästä urheilufestivaalista.

Suomen Judoliiton sekä EM-kisojen pääsihteerinä toimivan Miikka Neuvosen mukaan takana on pitkä prosessi, vaikka mennään vasta avajaispäivän aatossa.

- Työ alkoi jo 2014 syksyllä ja lopullinen päätös kisojen järjestämisestä saatiin heinäkuussa 2015. Suomessa on viimeksi järjestetty arvokisat 2006 Tampereella ja vaatimukset kisajärjestäjien suuntaan ovat kasvaneet hurjasti kuluneiden vuosien aikana. Tiivis ja ahkera ohjausryhmän työ oli avain kaikkeen.

Jotain taustaorganisaation onnistumisesta kertoo jo kisojen kansainvälisyysaste. Paikalle on onnistuttu houkuttelemaan edustajia kahdeksaa vajaa kaikista Euroopan maista sekä Israelista, mitä voidaan pitää poikkeuksellisena saavutuksena.

- 43 on upea luku ja selvästi enemmän kuin uskalsimme odottaa, Neuvonen myhäili.

Myös mitalijahtia ajatellen kaikki vaikuttaa olevan suomalaisten osalta kunnossa ennen ensimmäisten judokojen astumista tatamille Vantaan hornankattilassa. Huolellisen valmistautumisjakson jälkeen tunnelma on odottava.

- Suomella on erittäin hyvä henki joukkueessa ja usealla urheilijalla mahdollisuus menestyä hienosti. Sekä tytöissä että pojissa on nähty hienoja otteita karsintakilpailuissa ja toivon saman vauhdin jatkuvan hurjasti kannustavan kotiyleisön edessä, Neuvonen totesi.

Kotiyleisö tuo henkistä voimaa

Keravan Bodonosia edustava 17-vuotias Noora Jokinen on yksi EM-tatamilla ottelevista suomalaisista. Mäkelänrinteen urheilulukiota käyvä keravalainen ihastui judoon sattuman kautta.

- Pikkuveljelle etsittiin lajia ja olimme katsomassa näytöstä. Itse harrastin telinevoimistelua siihen aikaan, mutta näin mitä siellä tehtiin ja ajattelin, että haluan ehdottomasti mukaan judoon, Jokinen taustoitti.

Kamppailulajien suosio etenkin nuorten naisten keskuudessa on kasvanut roimasti viime vuosien aikana. Silti naiskamppailija saa edelleen osakseen jopa pelokasta käytöstä.

- Aluksi ihmiset hieman säikähtävät ja ovat varautuneita. Kun selitän mitä judossa tehdään, he ymmärtävät paremmin. Kyllä se antaa edelleen hieman rajun vaikutelman, kun nainen harrastaa kamppailulajia, Jokinen naurahtaa ennakkoluuloille.

Perjantaina 1. heinäkuuta alkavat EM-kisat ovat nuorelle naisenalulle pitkään odotettu tapahtuma ja tunnelma kisojen aattona on korkealla.

- Tuntuu mahtavalta. Totta kai se tuo omat paineensa pärjäämisen suhteen, kun kaverit, sukulaiset ja perhe ovat katsomassa ja haluan näyttää kaikille, että oikeasti osaan. Se on myös etu, sillä kotiyleisöstä saan henkistä voimaa, kun suuri joukko kannustaa ja läheiset ympärillä tukevat.

Ykkösaseinaan fysiikkaansa ja liikkuvuuttaan hyödyntävä Jokinen pääsee mittelemään ikäluokkansa Euroopan parhaita judokoja vastaan mainioista lähtökohdista.

- Nyt olen aika hyvässä kunnossa. Olen pysynyt melko terveenä ja vammat on selätetty. Minulla on erittäin itsevarma fiilis ja rento olo, joten tulen varmasti nauttimaan kisoista.

Varsinaista tavoitetta Jokinen ei itselleen ole EM-kisoihin asettanut. Odotukset jopa hieman yllättävät viileydellään.

- Ensinnäkin odotan hyviä otteluita ja haluan vain nauttia kisapäivästä, kun saan tehdä sitä mistä tykkään. En hae sinänsä mitään sijoitusta tai mitalia – se tulee sitten, jos on tullakseen, nuori nainen heittää kypsästi.

Jokinen ja 12-jäseninen Suomen maajoukkue taistelevat henkilökohtaisista kadettien Euroopan mestaruuksista Vantaan Energia Areenalla tulevana perjantaina ja lauantaina. Sunnuntaina 3.7 käydään joukkuekilpailut.