Valtteri Jokinen nousi judon olympiakarsintalistalla 14. sijalle

Brasiliassa käytyjen judon olympiakarsintaturnausten jälkeen päivitetyillä Kansainvälisen Judoliiton olympiakarsintalistoilla Valtteri Jokinen nousi lupauksia herättävästi sijalle 14 painoluokassaan alle 60 kiloa. Niko-Tapio Niemelä on alle 66-kiloisten listalla jaetulla 16. sijalla.

Karsintalistan 20 (naisissa 14) parasta saavat suoran henkilökohtaisen paikan Lontoon olympialaisiin, kun karsinta on lopulta päättynyt huhtikuun lopussa 2012. Isäntämaa Britannia saa automaattisesti paikan kaikkiin painoluokkiin.

-Tässä vaiheessa karsintaa ei vielä ole syytä hurraahuutoihin, mutta kyllä tämä on rohkaiseva aloitus. Nyt on takana vasta neljä karsintaturnausta ja edessä vielä liki 50 erilaista turnausta, joista pisteitä voi saada ennen kuin karsinta on lopullisesti ohi huhtikuun 2012 päätyttyä, päävalmentaja Mika Mukkula kommentoi.

-Turnauksia on käytännössä niin paljon ja ne ovat niin hajallaan ympäri maapalloa, että kukaan ei voi edes teoriassa niitä kaikkia koluta läpi. Vain viiden parhaan turnauksen pisteet tulevat ensimmäisen karsintavuoden lopullisiin pisteisiin mukaan.

-Naisilta ja etenkin viime olympiadin karsinnan parhailta eli Jaana Sundbergilta ja Johanna Yliseltä odotan pistetilien avautumista vielä ennen juhannusta, Mukkula toteaa.

Jokinen otteli pari viikkoa sitten Rio de Janeiron Grand Slam -turnauksessa 16. sijalle ja viime viikonloppuna Sao Paolon maailmancupissa viidenneksi. Niemelä keräsi pisteensä Rion Grand Slamin 16.sijalla.

Olympiakarsintaturnaukset jatkuvat suomalaisten osalta tulevana viikonloppuna, kun Madridin maailmancupissa alle 60-kiloisissa otteleva Valtteri Jokisen haastaja Juho Reinvall astelee tatamille. Sitä seuraavana viikonloppuna otellaan isommilla joukkueilla Tallinnassa ja Lissabonissa.