Kuva Kajaanin vyökokeesta 10.6.2017

Vyökoesääntöjä päivitettiin

Judoliiton hallitus hyväksyi päivitetyt vyökoesäännöt voimaan 1.8.2017 lukien. Samalla tehtiin tarkennuksia liittograduointien prosessiin.

Päivitettyjen sääntöjen keskeiset muutokset liittyivät vyökokeiden väliaikoihin. Lähtökohtana väliajoissa on, että kilpaileminen ja tatamiaktiivisuus pienentävät vyöarvojen välistä minimiaikaa. Kilpailemaan kannustetaan kaikkia judokoita sillä, että kilpailupisteiden kertymistä helpotetaan. Kaikista otteluvoitoista saa vähintään yhden pisteen, ipponista 1,5. Osallistuminen kilpailuun ilman otteluvoittoja tuottaa 0,5 pistettä.

Vähäisen kilpailukokemuksen omaavien aktiivisten judokoiden minimiaikoja kohtuullistettiin aikaisempiin vyökoesääntöihin verrattuna. Dan-arvoissa etenemiseen liittyvää tasoluokitusta päivitettiin lisäämällä neljäs luokka sekä täsmennettiin luokituksen kriteereitä.  Vyökoesääntöjä tarkennettiin siten, että minimiajassa vyöarvoissa etenevän tulee täyttää tietyt tatamiaktiivisuuskriteerit, jotta minimiajassa etenemistä voidaan edes harkita. Koulutusvaatimuksia muutettiin vastaamaan Judoliiton koulutusjärjestelmää. Myös kyu-asteiden minimiaikoja täsmennettiin sinisen ja ruskean vyön osalta.

Kärkikilpailijoitamme halutaan uusissa säännöissä kannustaa dan-korouksiin vapauttamalla kaikkien ikäluokkien ykkösmaajoukkueisiin kuuluvat graduointimaksusta dan-kokeissa. Myös entisten huippukilpailijoittemme etenemistä vyöarvoissa halutaan nopeuttaa ottamalla kattavammin huomioon aktiiviajan kilpailupisteitä.

Tekniikkaluetteloa päivitettiin vastaamaan Kodokanin 1.4.2017 hyväksymää uutta tekniikkaluetteloa. Vyökokeisiin hakemista muutettiin esimerkiksi siten, että 5. dan kokeeseen voi itse hakea.

Kaiken kaikkiaan hallituksen tavoitteena oli täsmentää vyökoesääntöjä siten, että vyökoekomissiolla ja seuragraduoijilla olisi selvemmät perusteet soveltaa niitä käytännössä. Tavoitteena on, että kaikilla judokoilla olisi selvä käsitys siitä, miten vyöarvoissa voi edetä. Jatkossakin vyöarvo on ennen kaikkea taitotason mittari.

Vyökoesääntöihin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä vyökoekomission puheenjohtajaan Peter Mickelssoniin  050 537 7179 /  peter.mickelsson@bof.fi tai hallituksen jäseneen Juha-Matti Salmelaan juhki.salmela@gmail.com.

Liittograduointeihin hakemista on myös tarkennettu. Jatkossa käytössä oleva, sähköinen hakulomake avataan aina hakuajaksi, jonka aikana lomakkeen voi täyttää. Vyökoekomissio käsittelee hakemukset hakuajan päätyttyä ja ilmoittaa hakemuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä hakijoille suoraan. Haluamaansa graduointiin voi ilmoittautua ilmoittautumisaikoina. Lomakkeet, sekä uudet graduointisäännöt löytyvät vyökoekomission sivuilta www.judoliitto.fi/vyokoekomissio, tai tästä linkistä.

Seuraavat liittograduoinnit:

2.9 Helsingin alue, haku 17.7-6.8, ilmoittautuminen 7.8.-20.8.2017
9.12 Turku, Turun Judoseuran sali, haku 23.10-12.11, ilmoittautuminen 13-24.11
Maajoukkueiden joululeiri, Varala, haku 23.10-12.11, ilmoittautuminen 13-24.11
26.5/9.6 Oulu, OJK:n sali, hakuajat ilmoitetaan myöhemmin

Helsingin syyskuun graduoinnissa tullaan soveltamaan 1.8 voimaan tulevia graduointisääntöjä.