TehoTiimin reissu Tuzla Cup 2010 Berliiniin

Pienimuotoinen TehoTiimireissu Saksan pääkaupunkiin Berliiniin. Kahdeksalla junnukisaajalla kolme mitalia.

Kuvia löytyy täältä >> - tuloksia ja kaavioita täältä >>
Yksi Risto Sahan koostama video löytyy täältä >>
-----------------------------------------

Viikonloppuna 5-6.6.2010 pidettiin Berliinissä kansainvälinen Tuzla Cup nyt jo viidettätoista kertaa.

Kisa kerää joka vuosi noin viisi-kuusisataa kisaajaa viikonlopuksi entiseen Itä-Berliiniin AC-Berlinin judojaoston vieraaksi. Osallistujia mm. Tsekistä, Italiasta, Venäjältä, Ruotsista, Tanskasta jne. Noin kymmenen maata kaikkiaan. Lauantaina kisattiin U14 ja U17 sarjat.

Yhteiselle reissullemme lähtivät huoltajineen Chikarasta Maiken Halme ja Nonett Halme, Hyvinkään Judoseurasta Jouni Miettinen, Kirkkonummen Judoseurasta Matti Juopperi ja Hämeenlinnan Judoseurasta Luukas Saha. Kansainvälistä tuomarikokemusta reissulta saivat Sanna Ranki ja Erkki Jokikokko. Myös Jukaran Oskar ja Artur Tvauri huoltajineen olivat paikalla itse järjestämällään reissulla.

Vähän matkan järjestelyistä:
Viime vuonna kävimme tutustumassa kisaan vähän pienemmällä porukalla ja laitoin kisan Etelä-Suomen tapahtumakalenteriin myös tälle vuodelle. Tammi-helmikuussa Sanna ja minä hommasimme lentoliput Berliiniin ja minä pistin "huhun" kiertämään, että nyt olisi erinomainen tilaisuus lähteä "opastetulle" kisareissulle kanssamme Saksan maalle. Hyvä huhu saa aina siivet ja kasaan saatiinkin hieno joukkue.

Jokainen hommasi lentoliput itse ja Sanna hoiti yhteydet kisajärjestäjään. Kisajärjestäjä varasi meille hotellit, järjesti kuljetuksen lentokentältä hotellille ja piti meistä muutenkin hyvän huolen. Minä järjestin punnituksen hotellille jo perjantai-aamuksi joten aikaa jäi myös Berliinin kierrokselle jossa saimme ihastella Brandenburgin porttia, muurin jäänteitä Potsdamer platzilla yms. jne.

Hotelli oli kiva ja liikkuminen helppoa joka suuntaan. Keskustaan ratikalla noin puoli tuntia ja kisapaikalle ratikalla taas se puoli tuntia :) Nice and easy.

Kisapaikka ja kisapäivä:
Kisapaikka oli sama kuin viime vuonnakin. Urheilutalo, johon oli saatu hieman "survomalla" kuusi 6*6 tatamia. Pienehkö katsomokin oli. Onneksi saimme punnituksen hoidettua jo etukäteen, sillä kisapaikalla oli aikamoinen tungos ja "melske" ennen kisoja. Pihalla palveli grilli, josta sai ostaa kaikenlaisia "wurstejä" ja sisällä tietysti oluthanat, sämpylä ja kahvimyynti jne. Ei varmaan kenelläkään tullut nälkä tai jano tai jos tuli, niin se oli sitten taatusti oma syy :))

Kisat alkoivat suurinpiirtein ajallaan. Ennen kisoja Thomas Jüttner piti pikku puheen. Sitä seurasi paikallisen bürgermeisterin Dagmar Pohlen puhe. Vielä annettiin kovat aplodit Wolfgang Broege:lle, joka sai 6 danin. Ennenkuin päästiin tositoimiin, piti ehkä vähän pitkästyneenäkin katsoa miekkailuesitystä. Osallistuvat maat esiteltiin musiikin pauhussa ja kaikkien maiden liput kannettiin tatamille. Lopuksi tietenkin paikallinen "shumacherin" "maammelaulu" ja vihdoin päästiin tositoimiin.

Aikataulutus oli hoidettu hieman kotoisasta poiketen. Puntariin mentiin painon mukaan, ei ikäluokan mukaan. Ensin kevyet puntariin ja matsit käyntiin, sitten "raskaat" puntariin ja matsit käyntiin. Sitä kukaan ei kertonut, että tyttöjen sarjat oteltiin aivan päivän päätteeksi :((

Taso näissä keski-Euroopan junnukisoissa oli minusta sopiva. Ihan aloittelevan ei kannata lähteä mutta jos on pari-kolmekin vuotta kisakokemusta, niin miksi epäröidä. Uusia vastustajia, kokemuksia yms. on kosolti tarjolla.

Meillä oli hyvä joukkue, joka toi tullessaan yhden sarjavoiton (Oskar Tvauri U17 -50 kg kultaa, Luukas Saha U14 - 37 kg pronssia ja Nonett Halme U14 - 48 kg pronssia) Lisäksi kaikki saivat otteluvoittoja. Maikenille "päänahka" Ruotsalaisesta Emilie Åhsrömistä, Jounille päänahka saksalaisesta Jonathan Kwaczynskistä, Matille voitot Mahir Abuour Zeristä (Marokko ?), Paolo Castellarista (ITA) ja Martin Thierfelderistä (GER) johon tie tyssäsi ja sijoitus 9. Muiden "päänahat" voitte katsoa tulosluettelossa olevista kaavioista.

Viimeinen soremade huudettiin noin klo 20:30 ja joukkue matkusti hotellille ja syömään. Sanna ja minä lähdimme kutsun käytyä mielellämme kisajärjestäjien grillausiltaan juttelemaan päivän tapahtumista ja tutustumaan uusiin ihmisiin. Suhdetoimintaa.

Loppusanat:

Kisajärjestelyihin en ole täysin tyytyväinen. Kuulutuksien, kaavioiden jakamisen, ennakkoaikataulun tekemisen ja tulospalvelun suhteen saksalaisilla on vielä paljon tekemistä. Onneksi ihmiset olivat iloisia ja auttavaisia. Ehkä saksalaisetkin joskus siirtyvät kisajärjestelyissään "nykyaikaan" ? :)

Lämmin kiitos Teille; mukavalle porukalle. Teidän kanssanne lähden ilomielin uudelleen vaikka "timbuktuun":) Sannalle erityiskiitos aika monen asian junailemisesta !!!

Lämmintä kesää ja treeni-intoa kaikille.

"matkanjohtaja" Erkki Jokikokko taas yhtä kokemusta rikkaampana

P.S. HEI ! Jos menette tänne tai johonkin muualle tulevaisuudessa, niin hommatkaa omat otteluvyöt. Täällä järjeställä ei ollut otteluvoitä. Myös kotosuomessa lienee helpompaa omien vöiden kanssa. Niitä myy esim Matsuru :)).