Jaana Sundberg voitti Tbilisin GP:n finaalissa olympiapronssimitalistin Belgian Ilse Heylenin. Kuva: IJF Media/Gabriela Sabau.

Tbilisin GP:n voitto nosti Jaana Sundbergin asemia olympiakarsissa

Jaana Sundberg otti uransa toisen Grand Prix –turnausvoiton Georgian Tbilisissä. Turnaus on osa Rion olympialaisten kaksivuotista karsintaa. Sundbergin turnausvoitto nostaa hänen asemiaan olympiakarsinnan pistetaulukossa.

-Tulos oli hyvä. Nyt oli taas sitä vanhaa tekemisen meininkiä otteluissa, kommentoi viime syksyn toipilaana ollut Sundberg otteluitaan Tbilisistä.

-Italian Giuffridaa en ollut aiemmin voittanut. Ottelun puolivälissä yritin tuloksetta uchimataa ja se tuntui siltä, että se voisi onnistuakin. Olen näitä matseja aiemminkin viimesekunneilla edukseni kääntänyt ja nyt sitten viisi sekuntia ennen loppua sain vietyä uchimatan loppuun asti, Sundberg jatkaa.

-Jaanalta tämä oli paluu omalle tasolleen. Ei tämä vieläkään ollut parasta mahdollista ja parannettavaa jäi vaikka lopputulos olikin paras mahdollinen. Jaana otteli taktisesti todella viisaasti, kommentoi Sundbergin valmentaja Jukka-Pekka Jokinen suojattinsa otteita.

Alle 52-kiloisissa otteleva Sundberg voitti avausottelussaan Kazakhstanin Lenariya Mingazovan 10 pisteen arvoisella suorituksella. Toisessa ottelussaan Sundberg voitti Mongolian Tsolmon Adiyasambuun kolmella varoituksella.

Otteluun paikasta semifinaaliin Sundberg sai vastaansa Italian Odette Giuffridan, jolle Sundberg oli hävinnyt kahdesti aiemmin. Tälläkin kertaa ottelusta tuli vaikea. Giuffrida johti ottelua viiden pisteen suorituksella. Sundbergin raivokas takaa-ajo tuotti italialaiselle kolme varoitusta. Ottelu ratkesi 5 sekuntia ennen päätöstä, kun Sundberg onnistui seitsemän pisteen arvoisesti uchimata-jalkaheitossaan.

Loppuotteluun vastustajaksi tuli Belgian moninkertainen arvokisamitalisti ja olympiapronssimitalisti Ilse Heylen. Aiemmista kohtaamisista voitot olivat Sundbergille 2-1.

Ottelun alussa Sundberg vei Heylenin mattoon ja paketoi sidontaan, joka toi hänelle viiden pisteen suorituksen. Johtoasemassa Sundberg pelasi taktisesti viisaasti Heyleniltä aseet pois. Ottelun lopussa Sundberg sai vielä merkityksettömän varoituksen. Näin Sundbergille arvokas uran toinen Grand Prix –voitto.

Sundberg nousee GP-voitosta saamillaan pisteillä olympiakarsinnassa. Kansainvälisen Judoliiton rankingissa Sundberg nousee kuuden parhaan joukkoon. Listojen virallinen päivitys tapahtunee ensiviikolla.

Online tulospalvelu osoitteessa www.ippon.org.

Seuraa myös Judoliiton Facebook,  Twitter ja Instagram.