Tarinaa Tarton kisareissusta 19-21.11.2010

Judokanin ja Etelä-Suomen alueen reissulle Tartoon lähti kaikkiaan 32 kisaajaa ja kotimatkalla tuomisina oli jalometallia niin, että bussin renkaissa näytti ilmaa olevan vain yläpuolella :)

Risto Sahan kuvagalleriaan pääset painamalla tästä >>

Kisareissuvideo löytyy tästä >>

Kaikkiaan 32 judokaa huoltajineen lähti Judokanin ja Etelä-Suomen alueen yhdessä junailemalle reissulle Tartoon.  Mukana oli edustajia seuraavista Etelä-Suomen alueen seuroista: Bodonos, Chikara, Hontai, Hyvinkään Judoseura, Judo-Kan, Meido-kan. Nummelan Judo, Tikkurilan Judokat ja Vantaan Jukara. Lisäksi saimme vahvistuksia ja mukavaa matkaseuraa seuraavista seuroista: Darmakai, Hämeenlinnan Judoseura, Jushinkan, Kankaanpään Judokat, Lahden Judoseura ja Raision Ryhti.

Kisoissa oli myös liiton lähettämä joukkue sekä joukkue Tampereelta.

Matkan järjestelyistä:

Matkatoimisto "ArMäErJo GmBh Ltd" (Arto Määttä ja Erkki Jokikokko :) alkaa olla aika rutinoitunut tällaisiin hommiin. Me suunnittelemme homman hyvin. Kutsut, ilmoittautumiset yms. tehdään ajoissa ja usein reissut ovat täynnä ennen kuin ehtii ”kissaa” sanoa. Matkaohjelmat pitävät, aikataulut pitävät ja homma sujuu. Miksikö ? No ihan siksi, että meillä on paljon suhteita, kontakteja, yhteystietoja, puhelinnumeroita ja ystäviä naapurimaissamme. Kisajärjestäjät infoavat meitä suoraan, jos jotain muutoksia tai lisätietoja on saatavilla ja kaikki saatava  lisätieto lisätään nettiin reissujen infosivuille välittömästi. Myös tulokset >>

Näillä reissuilla urheilijat voivat keskittyä urheiluun. Valmentajat voivat keskittyä valmentamiseen ja huoltajat voivat keskittyä huoltamiseen. Samalla on hyvää aikaa tutustua uusiin ihmisiin ja vaihtaa ajatuksia hyvässä samanhenkisessä seurassa.

Kisapäivä:

Järjestäjä oli tehnyt alustavan aikataulun joka oli kaikkien reissulaisten tiedossa. Kisapäivän aamuna ei tarvinnut ”hötkyillä” kenenkään vaan kaikki saivat keskittyä olennaiseen ja tulla kisapaikalle vasta sitten kun sinne piti tulla, Punnitushan oli hotellilla jo edellisenä iltana.

Ottelijoita oli 649 ja ottelut oteltiin kuudella tatamilla Kisajärjestäjän ennakko aikataulu ”piti” vain ensimmäiset 15 minuuttia :) Ottelut alkoivat ajallaan noin klo 11:00 ja kisat rullasivat mallikkaasti. Ikäluokissa U11 ja U13 ottelijoita oli nähtävästi kuitenkin arvioitua enemmän ja ottelut kestivät reilusti arvioitua pidempään. U11 (D-klass) päättyi reilun puolitoistatuntia arvioitua myöhemmin ja aikataulut alkoivat venyä myös muissa ikäluokissa. No, aikaahan meillä oli ja A. Le Coq hallissa on tilaa ja ilmaa viettää pitkääkin päivää. Ottelut olivat ohi ilta kymmeneltä. Aikamoinen urakka kaikille!

Alla meidän reissun mitalistit: (ikäluokat ilmoitettu "suomalaisittain")

Kultaa

Meido-kanMaikenHalmeTD-40
Pronssia

Valmentajina matkalla toimivat:

Seppo Tukiainen, Janne Rajaniemi, Matti Hautoniemi ja Tintti Raekorpi, Heitä avustivat: Susanna Miettinen, Diego Villanello, Marianne Villanello, Harri Miettinen, Risto Saha, Taina Saha, Marko Laine, Timo Myllymäki, Heli Lilleväli, Kari Halme, Jukka Sala, Kari Mäkinen, Lasse Tuurala, Juha Holopainen, Helena Tvauri ja Arto Määttä. Hyvä tulos kaipaa myös riittävästi hyviä valmentajia ja huoltajia !

Tuomaritoiminnasta:

Tällä kertaa virolaiset olivat saaneet kasaan suhteellisen hyvät tuomarit. U11, U13 ja U15 ikäluokat tuomittiin yksin. Vain finaaleissa oli kolme tuomaria. Ikäluokka U17 tuomittiin kolmella tuomarilla. Minusta tuomaritoiminnassa ei muuten ollut juurikaan moitittavaa, mutta rajasäännöt ja jalkoihin tarttumis säännöt olivat osalla aika rajustikin hakusessa. Ainakin yksi täysin virheellinen hansokumake tuli myös suomalaiselle. Minun oma päiväni oli hyvä. Koko päivänä ei tullut lainkaan äänekästä venäjänkielistä "kannustusta" reunalta :) ja kun tuomittiin kolmestaan, en tänään herättelyjä tai pisteiden korjaamista tarvinnut.

Kotimatka sujui mukavasti. Bussilla Tallinnaan ja satamassa lähes suoraan laivaan ja etukäteen maksettuun seisovaan pöytään. Ei tarvinnut jonotella eikä ihmetellä vaan kruunata hieno viikonloppu hyvällä aterialla ja kivalla laivamatkalla.

Kiitos taas Teille kaikille. Joulukuussa sitten Latviaan mutta sitä ennen Kymijoki-Shiai...

Teksti: Erkki Jokikokko (kisojen ainoa suomalaistuomari)

Kuvat: Risto Saha

Kaaviot löytyvät painamalla tästä >>