Tampereen European Cupiin yli 200 osallistujaa 23 maasta

Tampereella 22.-23. syyskuuta kilpailtavaan aikkuisten European Cupiin on ilmoittautunut yli 200 judokaa 23 maasta.

European Cup kilpaillaan jatkossa vuosittain Tampereella. Järjestäjinä ovat Tampereen Judon lisäksi Suomen Judoliitto ja Tampereen kaupunki. Tänä vuonna kisapaikka on Pyynikin palloiluhalli.

Mukaan on ilmoittautunut yli 200 judokaa 20 maasta. Suomalaisia on mukana 38. Kilpailupäällikkö, Tampereen Judon toiminnanjohtaja Pasi Luoma on tyytyväinen. – Kilpailijoita on saatu Tampereelle tavoitteen mukaisesti. Kun kyseessä on uusi kilpailu European Cup –järjestelmässä, vaatii aina hieman ylimääräisiä ponnistuksia tehdä läpilyönti. Kun järjestelyissä onnistutaan ja kilpailu saa judoseurojen piirissä hyvän maineen, on jatkossa helpompaa houkutella enemmänkin kilpailijoita.

Järjestelyt ovat sujuneet suunnitelman ja aikataulun mukaisesti. -Erittäin hienoa on se, että Tampereen Judon oma väki on lähtenyt reippaasti mukaan kisatalkoisiin. Judokoitaja perheenjäseniä tarvitaan niin toimitsijoiksi, kahvioon kuin kilpailupaikan rakentamiseenkin. Seurassamme on toki kokemusta isojenkin kisojen järjestämisestä, joten kaikkea ei tarvitse opetella alusta lähtien. Vuonna 2009 kilpailtiin Euroopan Nuorten Olympiafestivaalissa, ja 2006 EM-kisat järjestettiin Tampereella. Lisäksi Tampereen Judo järjestää vuosittain kaksi isoa judokisaa, molemmat tuovat Tampereelle yli 300 judon harrastajaa.

Kansainvälisen kilpailun saaminen Tampereelle on tulosta pitkäjänteisestä työstä. Kilpailulla on suuri merkitys sekä Tampereen Judolle että laajemminkin suomalaisjudokoille. Se antaa mahdollisuuden kilpailla kansainvälisellä huipputasolla kotimaassa.

Kilpailun taloudellinen merkitys seuralle on huomattava. Osanottajamaksut muodostavat suuren osan kilpailun tuotosta, ja myös mainosmyynti on tuottanut kohtalaisesti. Pasi Luoma toivoo, että tamperelainen yleisö löytäisi tiensä Pyynikin palloiluhallin katsomoon.

- Suomessa ei kovin usein ole mahdollisuus katsoa paikan päällä kansainvälisen huipputason judoa. Ja nythän on vielä kyseessä ensimmäinen Suomessa järjestettävä European Cup.

Lippuja European Cupiin voi ostaa etukäteen Lippupalvelusta. Aikuisten liput maksavat 20 euroa päivä ja 30 molemmat päivät. Alle 10-vuotiaat pääsevät katsomoon ilmaiseksi.

Katso osallistujalistat kisajärjestäjän kotisivuilta http://www.europeancuptampere.net/