Kuva: Anna Zelonija / EJU Media

Suomi karsiutui EM-joukkuekilpailun avauskierroksella

Alle 21-vuotiaiden EM-kilpailujen päätöspäivän ohjelmassa oli mixed team joukkuekilpailu, jossa Suomi sai avauskierroksella vastaansa Saksan.

Mixed team joukkuekilpailussa joukkueessa on kolme miestä ja kolme naista. Miesten painoluokat ovat alle 73, 90 ja yli 90 kiloa. Naisten painoluokat ovat alle 57, 70 ja yli 70 kiloa. Ottelut otellaan arvotussa järjestyksessä ja voittaja on se joukkue, joka saa ensin neljä otteluvoittoa. Jos otteluvoitot menevät tasan 3-3, arvotaan uusinta ottelu, joka otellaan pistesuorituksesta poikki golden score -säännöllä.

Suomalaisista alle 70-kiloisten Lotta Vahe oli arvottu ensimmäiseen otteluun, jonka hän hävisi saksalaisen ippon-suorituksella.

Toinen ottelu käytiin 90-kiloisten kesken. Markus Lambacka onnistui saksalaista vastaan wazarin arvoisella uchimatallaan, mutta ottelun edetessä saksalainen paketoi Lambackan sidontaan ja vei voiton.

Kolmannessa ottelussa kohtasivat yli 70-kiloiset. Noora Nykäsen kohtaloksi koitui jäädä saksalaisen kuristukseen.

Neljäs ottelu käytiin yli 90-kiloisissa, jossa saksalaisen vahva jalkaheitto saattele Rasmus Leppälän selälleen ipponin arvoisesti.

Mixed team kilpailussa joukkueiden välinen ottelu päättyy, kun toinen joukkue on saanut neljä voittoa. Näin ollen Suomen alle 73-kiloisten Roope Korhonen ja alle 57 kiloisten Frida Laxén eivät päässeet esittämään taitojaan EM-tatamille.

EM-kisojen tulospalvelu ja kuvagalleria on saatavilla Euroopan Judoliiton verkkosivuilla osoitteessa www.eju.net.