Suomalaiset karsiutuivat avauspäivänä alle 23-vuotiaiden EM-kisoissa

Alle 23-vuotiaiden EM-kisat alkoivat perjantaina unkarin Gyorissa kolmen suomalaisottelijan voimin kevyissä painoluokissa.

Alle 60-kiloisten Luukas Saha avausvastuja oli Azerbaitsanin Rashad Yelkiyev. Molemmat ottelijat hyökkäsivät vahvasti jalkaheitoillaan. Kun ottelua oli kulunut reilu minuutti, Saha onnistui wazarin arvoisesti kouchigarissaan. Puoli minuuttia myöhemmin Yelkiyev tasoitti ottelun wazarin arvoisella deaschibarailla.  Ottelu meni jatkoajalle. Kun jatkoaikaa oli käyty vajaa minuutti, Yelkiyev heitti Sahan selälleen tehokkaalla käsivarsiheitollaan. Näin Saha karsiutui. Yelkiyev eteni lopulta pronssille.

Alle 66-kiloisissa Henri Määttä sai avausvastustajakseen Bonsia-Hetzegovinan Petar Zadron. Tasaisessa taistelussa Määttä sai kaksi varoitusta. Viisi sekuntia ennen otteluajan päättymistä Zadro onnistui wazarin arvoisesti osotogarissaan. Näin Määtän kohtaloksi koitui karsiutuminen. Zadro nappasi lopulta pronssia päivän päätteksi.

Alle 57-kiloisissa Jessika Hellgren kohtasi avausottelussaan Ukrainan Mariia Skoran. Ukrainalainen onnistui ouchigarissaan wazarin arvoisesti, kun ottelua oli käyty minuutti. Skoran jalkaheitoissa oli tehoa jatkossakin. Kun ottelua oli jäljella vajaa puolitoista minuuttia, Skora otti toisen wazarin kosotogarilla. Näin Hellgren karsiutui jatkosta. Skora sijoittui lopulta seitsemänneksi.

EM-kilpailut jatkuvat lauantaina 3.11. Suomalaisista otteluvuoroon tulee alle 81-kiloisissa Aku Laakkonen.

EM-kilpailujen tulospalvelu ja netti-tv-lähetys on saatavilla Euroopan Judoliiton verkkosivujen kautta osoitteessa www.eju.net