SLU:n ilme uudistuu

SLU kirkastaa ja päivittää uudistuksella ilmettään sporttisemmaksi, laadukkaammaksi ja yhtenäisemmäksi. Samalla kotikenttää, SLU-talon ilmettä, modernisoidaan.

”Menestyksekäs toiminta suomalaisen urheilun ja liikunnan keskiössä edellyttää vahvan osaamisen lisäksi panostuksia brändin rakentamiseen”, SLU:n puheenjohtaja Timo Laitinen sanoo.

Hän korostaa, että SLU:n brändissä keskeistä on tarkoitus, joka on liikunnan ja urheilun kansalaistoiminnan lisääminen, hyvinvoinnin ja elämänlaadun sekä liikunta-aktiivisuuden parantaminen; kokonaisten ihmisten Suomen rakentaminen.

Kokonaisten ihmisten Suomi

Uudessa tunnuksessa S, L ja U ovat määrätietoisessa eteen- ja ylöspäin vievässä liikkeessä, niin kuin urheilu- ja liikuntajärjestöille sopii. Tunnuksen värit luovat dynamiikkaa ja viestivät Suomesta ja liikkumisen luonnollisuudesta.

”Meissä kaikissa on kaksi puolta: henkinen ja fyysinen puoli. Urheilu ja liikunta liittyvät näihin molempiin. SLU:n tehtävä on auttaa ihmisiä ottamaan huomioon itsessään nämä molemmat puolet”, SLU:n viestintäjohtaja Eila Ruuskanen-Himma sanoo.

Hän kuvaa, että muutoksen taustalla ovat SLU ry:n uudistetut säännöt ja vuosi sitten tehty laaja mielikuvatutkimus järjestökentässä. Uudistustyössä on ollut mukana koko SLU ry:n henkilöstö.

Uusi ilme alkaa näkyä vaiheittain kaikessa SLU:n toiminnassa: ensin painetuissa materiaaleissa, internetsivuilla, esityksissä, SLU-talossa ja yhteistyökumppaneiden verkkosivuilla. Syksyn kuluessa uudistus etenee SLU:n palveluihin.

Määrätietoinen liike eteen ja ylös

SLU:n uuden ilmeen on suunnitellut Designtoimisto Tangon luova johtaja Marko Salonen tiimeineen. Arttu Salovaara vastasi Tangossa brändin kirkastamisesta.

”Miksi niin hieno järjestö kuin Suomen Liikunta ja Urheilu SLU ry näyttäytyisi ulkoasultaan virkapukuisena patsaana. Tämän järjestön tehtävä on niin hieno, että se ansaitsee parasta, ja designille tämä lähtökohta on ihanteellinen. Etenimme projektissa oppikirjan mukaan, muotoilua edeltävä brändin kirkastus ja kiteytys tuottivat inspiroivan polttoaineen”, luova johtaja Marko Salonen sanoo.

”SLU:n tunnuksessa kirjaimet muodostavat eteenpäin vievän sulavan liikesarjan, jossa liikutaan voimakkain akselin kohti fyysisen aktiivisuuden merkittävää lisäämistä Suomessa. Liukuva värimaailma tukee muotokieltä juurruttaen sen suomalaisuuteen ja liikkumisen luonnollisuuteen.”

”Tärkein yksittäinen tehtävämme suunnittelussa oli saada SLU liikkeeseen ja olemaan kaikkien suomalaisten urheilu- ja liikuntabrändi. Tavoitteena on, että SLU tunnistetaan tulevaisuudessa pelkästään monogrammista, jonka muotoilu sisältää kaiken olennaisen. Tämä helpottaa SLU:n näkyvyyden haasteita eri kielialueilla, jäsenjärjestöissä, seuratasolla, sponsoroinnissa. Yksinkertaistaminen on aina valttia.”

”Toivon, että SLU:n uusi identiteetti tulee toimimaan innostavana ja kannustavana voimana suomalaisten mielessä ja kehossa. Silloin design on onnistunut tehtävässään.”

Lisätietoa: