Silde urheilun toimintakieltoon

Judoka Miko Silde (syntynyt 1980) on saanut kolmen vuoden urheilun toimintakiellon. Hänen SM-kilpailuissa Orimattilassa 3.10.2020 antamansa dopingnäyte sisälsi anabolis-androgeenista steroidia. Urheilija sai tiedon positiivisesta testituloksesta 5.11.2020 ja hän on ollut väliaikaisessa urheilun toimintakiellossa siitä alkaen.

Lisäksi SUEK on päättänyt, että Silden tulokset SM-kilpailuissa 3.10.2020 ja joukkue SM-kilpailuissa 4.10.2020 hylätään.

Suomen Judoliiton toiminnanjohtaja Pekka Lehdes pitää esiin tulleita dopingrikkomuksia tärkeänä muistutuksena valvontajärjestelmän toimivuudesta.

”Olemme luonnollisesti pettyneitä ja pahoillamme tästä tapauksesta. Toisaalta tapaus osaltaan osoittaa, että valvontajärjestelmä toimii. Viroa kansainvälisissä kisoissa edustanut Silde ei kuulu eikä ole kuulunut Judoliiton valmennusryhmiin, mutta hän on toiminut kutsuttuna sparrarina kärkiurheilijoillemme. Kun saimme SUEKsta tiedon tapauksesta, Silden käyttö sparrarina keskeytettiin välittömästi.”

Dopingrikkomus on ensimmäinen suomalaisessa judotoiminnassa. Judoliitto tuomitsee dopingin käytön ja muun epäeettisen toiminnan urheilussa. Judoliitto jatkaa dopingin käytön ennaltaehkäisyä antidopingohjelmansa mukaisesti ja kannustaa kaikkia jäsenseurojensa jäseniä ylläpitämään antidopingosaamisensa Puhtaasti paras -verkkokoulutuksella.

Tapaus on käsitelty tämän vuoden alussa toimintansa aloittaneessa riippumattomassa Antidopingasioiden kurinpitomenettelyssä. Voit lukea kurinpidon tiedotteen SUEKn verkkosivuilta klikkaamalla tästä.

Lisätietoja: Pekka Lehdes, toiminnanjohtaja, 040 586 80 89.