Samuli Viitanen seitsemäs Tallinnan olympiakarsintaturnauksessa

Tallinnan European Open -turnauksen toisen päivän parhaasta suomalaissuorituksesta vastasi Samuli Viitanen, joka sijoittui seitsemänneksi ja kartutti pistetiliään olympiakarsinnassa.

Viitanen otteli alle 90 kilon painoluokassa. Alkuotteluissa hän heitti  Liettuan Ovidius Varnasin lonkkaheitolla ja lopetti ottelun käsiluokolla. Israelin Li Kochmanin Viitanen voitti komeasta lonkkaheitosta saamallaan seitsemän pisteen suorituksella. Kamppailussa neljänneslohkovoitosta tuli selvä tappio Espanjan David Ruiz Zajacille,  jonka jälkeen Viitanen siirtyi kamppailemaan pääsystä pronssiotteluun. Taistelu Latvian Aigars Milenbergsiä vastaan oli vauhdikas, ja molemmat onnistuivat ottamaan toisistaan suorituksia. Lopulta Aigars voitti täysiaikaisen ottelun vastaheitolla saamallaan seitsemällä pisteellä Viitasen viittä pistettä vastaan.

Alle 81 kilon sarjassa olkapäävammasta kuntoutuva Antti Virta voitti ensimmäisen kierroksen ottelussa Viron Georgi Ladoginin. Virolainen keräsi varoituksia ilman horjutusta tehdyistä selälleen heittäytymisistä aina ulosajoon asti. Toisella kierroksella tuli tasaisessa ottelussa tappio varoituksilla Unkarin Attila Ungvaria vastaan.  Virta paransi tahtia ottelun loppua kohti, mutta Ungvari otti voiton yhden varoituksen erolla.

Päivän muut suomalaisottelijat Klaus Verlin, Petteri Sulander, Lalli Nuorteva ja Jaakko Alli jäivät tällä kertaa ilman voittoja. Kisojen paras suomalaissijoitus oli Satu Lehikoisen ensimmäisenä kilpailupäivänä saavuttama viides sija.

Tulokset ja ottelukaaviot löytyvät kokonaisuudessaan Kansainvälisen judoliiton IJF:n sivuilta.