Ranskalainen Pascal Tayot Judoliiton päävalmentajaksi

Judoliitto on palkannut päävalmentajakseen ranskalaisen Pascal Tayotin. 48-vuotias Tayot saavutti urheilijana hopeaa Barcelonan olympialaisissa 1992 ja lisäksi kahdesti Euroopan mestaruuden. Hän voitti myös judon yhden legendaarisimmista turnauksista Pariisissa kolmesti. Tayotin urheilu-ura maailman huipulla kesti vuodet 1984 – 1995.

Tayot on koulutukseltaan liikuntatieteiden tohtori ja toisena tutkintonaan hän on suorittanut liikuntasosiologian maisteritutkinnon. Hän suoritti tutkintonsa Pariisin yliopistossa.

-Judoliitto on asettanut omat tavoitteensa korkealle vastavalmistuneessa strategiassaan. Emme tavoittele enempää eikä vähempää kuin olympiakultaa, kertoo liiton puheenjohtaja Esa Niemi taustoista. Tayot on juuri profiilimme mukainen ja tasoinen valmentaja. Hänen vahvuuksiksi katsoimme myös sen, että vaikka hän on yhden maailman arvostetuimman ja suurimman judokulttuurin kasvatti, hän on tottunut työskentelemään pienissä organisaatioissa. Suuret kiitokset Olympiakomitealle siitä, että heidän puoleltaan meitä sekä kannustettiin että tuettiin tässä tärkeässä rekrytoinnissa.

Tayot on aiemmin urallaan toiminut päävalmentajana Tunisiassa, Kataloniassa ja Mauritiuksella. Tayot on asunut perheineen vuodesta 2004 lähtien Barcelonassa. Hänen toimipaikakseen Suomessa on työsopimuksessa määritelty Tampere. Työsopimus on tehty tässä vaiheessa vuodeksi ja siinä on optio jatkaa olympiadin loppuun asti.

-Hienoa, että päävalmentaja-asia on saatu ratkaistua. Se on iso ja merkittävä päätös meille urheilijoille. Meistä moni tietää Pascalin jo entuudestaan, joten yhteistyön aloittamisessa ei liene suuria ongelmia odotettavissa. Odotamme innolla, mitä uusia tuulia tuleman pitää, kommentoi päävalmentajavalintaa Suomen ykkösjudoka Jaana Sundberg.

-Upeata saada tällainen kansainvälinen huippu Suomeen päävalmentajaksi. Pascal tuo omalla panoksellaan varmasti ideoita ja ajatuksia, joilla voi olla vaikutusta laajemminkin koko suomalaiseen valmennuskulttuuriin, kommentoi Olympiakomitean kamppailulajien lajiryhmävastaava Pasi Sarkkinen.

Pascal Tayotin palkkaamiseen osallistuvat merkittävällä panoksella Judoliiton lisäksi sekä Suomen Olympiakomitea että Kansainvälinen Olympiakomitea omalla Olympic Solidarity tuellaan. Lisäksi Varalan Urheiluopisto lähti mukaan omalla panostuksellaan.

Pascal Tayot aloittaa työnsä Suomessa kesäkuun alussa.

Painokelpoisia kuvia Pascal Tayotista löydät täällä.