Kuva: Risto Saha.

Pihla Saloselle hopeaa Tallinnan European Openista

Vasta 16-vuotias Pihla Salonen on otellut hienosti hopealle Tallinnan European Open -turnauksen avauspäivänä painoluokassaan alle 52 kiloa. Tallinnan turnaus on osa Tokion olympiakarsintaa. Salonen ennakkoluulottomat otteet toivat otteluvoiton jopa judon suurmaan Ranskan kakkosjudokasta painoluokassaan.

”Ihan hyvin meni, mutta kulta olisi ollut mukavampi kuin tämä hopea. Semarissa olin tosi tyytyväinen, kun pääsin ottamaan ihan maailman huippua vastaan”, Pihla Salonen kommentoi otteluitaan.

”Pihlalla oli tänään ennakkoluulotonta ottelemista. Finaali jäi vähän harmittamaan, kun olisi ollut sauma haastaa slovenialaista pidempäänkin. Mutta todella hieno suoritus 16-vuotiaalta”, kommentoi Judoliiton valmennuspäällikkö Jaana Jokinen tuoreeltaan Salosen otteita.

Alle 52-kiloisissa otellut Pihla Salonen sai avausotteluunsa todella kovan vastustajan Puolan Aleksandra Kaletan, joka on vuoden 2018 nuorten MM-pronssimitalisti ja maailman rankingin 79. sijan haltija. Salonen kukisti Kaletan ippon-suorituksellaan. Toiseen otteluunsa Salonen sai vastaansa Espanjan Irene Diaz Vidalin. Ottelu eteni pisteittä jatkoajalle, jonka Salonen ratkaisi wazarin arvoisella suorituksellaan.

Semifinaalissa vastus koveni entisestään, kun vastustajaksi tuli judon suurmaan Ranskan kakkosnainen Astride Gneto maailman ranking-listan 18. sijalta. Gnetolla on mm. pronssi viime talven Pariisin Grand Slam turnauksesta. Kun ottelua oli käyty puoliminuuttia Gneto onnistui wazarin arvoisesti uchimata -heitossaan. Puoliminuuttia myöhemmin Salonen kuittasi vastaheitollaan Gneton hyökkäyksestä wazarin suorituksen.  Kun jatkoaikaa oli käyty lähes kaksi minuuttia, Salonen otti Gnetosta ippon-suorituksen taaksepäin suuntautuneella ulkopuolisella jalkakoukulla.

Loppuotteluun vastustajaksi tuli Slovenian Anja Stangar maailman rankingin 40. sijalta. 23-vuotias Stangar on parhaimmillaan ollut mitaleilla vuoden 2018 Grand Prix -turnauksissa. Ottelu eteni vajaan puolitoista minuuttia tasaisena. Stangar pääsi mattotilanteessa Salosen päälle rakentamaan lonkkakuristustaan, joka lopulta johti Salosen antautumiseen. Näin ippon-voitti Stangarille ja upea hopeamitali 16-vuotiaalle Pihla Saloselle.

Turnauksen avauspäivänä suomalaisista yhteen otteluvoittoon ylsivät Elias Körkkö (66 kg), Henri Määttä (66 kg), Eetu Heinonen (73 kg) ja Emilia Kanerva (63 kg).

Ilman otteluvoittoja suomalaisista jäivät Otto Koponen (60 kg), Luukas Saha (66 kg), Turpal Djoukaev (66 kg), Valtteri Olin (73 kg), Katri Kakko (52 kg), Pihla Matikainen (57 kg), Frida Laxén (57 kg), Jessika Hellgren (57 kg), Elviira Kujansuu (57 kg) ja Alexandra Barton (63 kg).

Tallinnan European Open jatkuu raskaimmilla sarjoilla sunnuntaina.

Turnauksen tulospalvelua ja verkko-tv-lähetystä voi seurata Euroopan Judoliiton sivujen kautta osoitteessa www.eju.net