Paralympiajoukkue palasi Pekingistä

Suomen paralympiajoukkue palasi Pekingistä Helsingin lentoasemalle iltapäivällä. Joukkuetta oli vastassa sankka joukko huippu-urheilun ystäviä kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallinin johdolla.

Vastaanottotilaisuudessa ministeri Wallin kiitti koko joukkuetta erinomaisesta panoksestaan Pekingissä. Viimeisiä paralympialaisiaan urheiljana käyneille Wallin esitti toivomuksen jatkaa mukana huippu-urheilun parissa valmennuksessa ja muissa taustatehtävissä.

Paralympiajoukkueen johtaja Maria Laakso kertasi kiitospuheessaan Pekingin tunnelmia. Hienoimpana asiana hän nosti esiin sen, että ensimmäistä kertaa paralympialaiset ja olympialaiset vietiin läpi yhtä korkealla profiililla järjestelyjen osalta. Paralympiakomitean ja olympiakomitean yhteistyö Peking -hankkeessa oli myös aiempaa tiiviimpää.

-Päivä päivältä tämä pronssi alkaa tuntua paremmalta, kommentoi Jani Kallunki omaa suoritustaan lentokentällä. Tosi pienestähän se oli kiinni, etten olisi voittanut Japanin Fujimotoa. Kilpailun taso verrattuna Ateenaan oli noussut selvästi. Pekingissä tuntui, että aika moni kaveri olisi voinut viedä kultamitalin. Nyt minun sarjani mitalit jakautuiva Afrikkaan, Aasiaan, Eurooppaan ja Amerikan mantereelle.

Paralympiakomitea hallitus oli asettanut joukkeen mitalitavoitteeksi kuusi mitali. Se saavutettiin, kun Kallungin lisäksi mitaleille ylsivät Leo-Pekka Tähti (kultaa 100 metrin ratakelauksessa ja pronssia 200 metrin ratakelauksessa), Markku Niinimäki (kultaa keihäässä ja hopeaa kuulantyönnössä sekä Jarmo Ollanketo ja Marko Törmänen (hopeaa tandempyöräilyn maantieajo).