Ovatko käyttämäsi lääkeaineet sallittuja?

Maailman Antidopingtoimisto WADA julkaisee vuosittain Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luettelon. Urheilija on aina itse vastuussa käyttämistään aineista, eikä tietämättömyys saa olla syy dopingrikkomukseen.

Suomen Antidopingtoimikunta ADT:n sivuilta voit tarkistaa, ovatko käyttämäsi lääkeaineet kiellettyjä vai sallittuja.

Mikäli terveyden ylläpitämiseen tai sairauden hoitoon ei ole saatavilla urheilussa sallittua lääkettä tai menetelmää, hoidolle voidaan hakea erivapautta. Sen avulla urheilija saa käyttää kyseistä kiellettyä hoitomuotoa.

Suomen Antidopingtoimikunta on avannut nettisivuillaan Erkka-erivapauskoneen, jonka avulla voit selvittää pitääkö sinun hakea erivapautta käyttämällesi lääkkeelle. Ennen erivapauskoneen käyttöä sinun kannattaa tarkistaa Kiellettyjen aineiden ja menetelmien luettelon Taulukosta II, ovatko käyttämäsi lääkkeet kiellettyjä vai sallittuja.

Mikäli erivapautta tarvitsee hakea, haetaan sitä Suomen Antidopingtoimikunnan nettisivuilta löytyvällä lomakkeella.

Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa 2013 -vihkoa on toimitettu Judoliiton toimistosta seuroihin sekä jaettu urheilijoille A- ja B-nuorten SM-kisoissa. Vihkoa on saatavilla yksittäisiä kappaleita myös Judoliiton toimistosta.