Vasemmalta: Mika Alamaula Oulun seuraneuvottelukunnan pj, Juha Laukka PoPLi, Mikko Löf OJK ja Anni Saarela OJK

Oulun Judokerho on ensimmäinen aikuisliikunnan Tähtiseura judossa

Oulun Judokerho lähti reilu vuosi sitten määrätietoisesti kehittämään seuratoimintaa kohti Tähtiseura-tunnuksia. Nyt seura on päässyt tavoitteeseensa: Seura on ensimmäisenä judoseurana sekä lasten ja nuorten että aikuisliikunnan Tähtiseura. Onnittelut!

Judoseuroissa toteutetaan viikottain ohjattua aikuisliikuntaa, joten seuroilla on hyvät edellytykset kehittää toimintaansa aikuisliikunnan Tähtiseura-tunnuksen saavuttamiseksi. Aikuisliikunnan Tähtiseura-tunnus nostaa aikuisille suunnatun toiminnan ”parrasvaloihin”. Aikuisten liikkumisen mahdollisuudet löytyvät helposti seuran verkkosivuilta. Toiminnan sisältö on suunnitelmallista ja se on kuvattu.

OJK lähti määrätietoisesti tavoittelemaan Aikuisliikunnan Tähtiseura-tunnusta keväällä, kun seura saavutti huhtikuussa Lapset ja nuoret -osa-alueen Tähtiseura-tunnuksen. Ennen OJK:n aikuisliikunnan auditointia työstettiin vielä Judoliiton kanssa yhteistä näkymää, miltä judoseuran aikuisliikunnan Tähtiseura näyttää.

Oulun Judokerho liikuttaa aikuisia useasti viikossa, eri tasoisissa ryhmissä. Seura on tuonut aikuisten liikkumisen ja liikuttamisen esille seuran kaikessa toiminnassa, viestinnässä ja materiaaleissa. Useimmat seuran toimijat – esimerkiksi johtokunta – ovat myös aktiivisia liikkujia seuran aikuisryhmissä ja toimien lisäksi eri ryhmissä ohjaajina. Judossa aikuisliikkujia koukuttaa myös lajiin sisäänrakennettu vyöarvojärjestelmä, jossa eteneminen edellyttää taitojen lisäksi myös aktiivista judon harrastamista, kouluttautumista ja monipuolista seuratoimintaa.

- Oulun judokerhossa on aina ollut jonkinlaisena selviönä, että kaikenikäiset voivat harrastaa judoa kukin omilla tavoitteillaan läpi elämän. Seuran pyörittämiseen tarvitaan aikuisia ja parasta on, jos seuranpyörittäjät ovat itsekin aktiivisesti judoa harrastavia, silloin harrastaja ja laji pysyy väkisinkin keskiössä, kertoo Oulun Judokerhon puheenjohtaja Jaana Ronkainen.

- Judo on lajina koukuttava ja on ilo tarjota mukava ja toisia arvostava yhteisö tulla mukaan treenaamaan aitoa kamppailulajia myös aikuisiässä. Jo vuosia sitten tehtiin lapsille ja nuorille oma urapolku OJK:ssa, nyt se löytyy meillä aikuisillekin, Tähtiseura-tarkastelun kannustamana, täydentää Ronkainen.

- Ei muuten tiedettykään, että ollaan ensimmäisten joukossa hakemassa aikuisliikunnan Tähtiseura-tunnusta! Kun lasten ja nuorten osuus oli keväällä tehty niin selvä jatkumo oli dokumentoida myös meidän aikuisjudotoiminta yhtä laadukkaalla tavalla. Prosessi on pitänyt meidät vireänä näin korona-aikaankin, ei olla lamaannuttu yhtään, päinvastoin, iloitsee Ronkainen.

Kehittämisprosessia kohti Tähtiseura-tunnuksia johti Anni Saarela.

- Minulla oli ilo olla mukana tekevässä ja aktiivisessa porukassa, jollaista mielestäni tällainen projekti vaatii, painottaa Saarela.

- Kannattaa siis kerätä pieni joukko (3-6 hlöä) mukaan, jolloin saadaan aikaan aktiivista keskustelua ja nähdään monipuolisesti ja monesta näkökulmasta seuran tilanne sekä kehittämiskohteet. Myöskään työmäärä ei käy kenelläkään liian suureksi, kun sitä voidaan jakaa toisten kanssa, opastaa Saarela.

- Myös aikaa prosessiin kannattaa varata sopivasti, jotta mielenkiinto asiaa kohtaan säilyy yllä, mutta on myös varaa olla välillä tekemättä mitään. Meillä osui kesä sopivasti väliin, niin saatiin hetkeksi unohtaa koko asia ja sitten syksyllä taas jatkettiin ja saatiin tämä onnistuneesti maaliin, iloitsee Saarela.

Iso Tähtiseura-tunnus ojennettiin Oulun Judokerholle eilen Oulun seuraneuvottelukunnan kokouksen yhteydessä. Seuraneuvottelukunnassa Oulun urheiluseurojen edustajat keskustelevat Pohjois-Pohjanmaan Liikunnantiloissa ja kaupungin edustajakin on mukana.

Tähtiseurat ovat suomalaisen urheiluseuratoiminnan johtotähtiä. Tähtimerkki on lupaus laadusta nykyisille ja uusille seuran jäsenille sekä heidän lähipiirilleen.

Tähtiseurojen laatutekijät haastavat seuran toimijoita kehittämään ja dokumentoimaan seuran toimintaa entistä paremmaksi. Tähtiseurat auditoidaan neljään teemaan liittyen: Johtaminen ja hallinto, urheilutoiminta, seuran ihmiset ja olosuhteet. Lue lisää, miten seura voi lähteä Tähtiseura-polulle.