Kuva: EJU Media Gabi Juan.

Oskari Mäkiselle otteluvoitto EM-kisoissa

Lissabonissa käytävissä EM-kilpailuissa toisena ottelupäivänä Oskari Mäkinen ylsi ainoana suomalaisena yhteen otteluvoittoon. Emilia Kanervan, Roope Korhosen ja Aku Laakkosen oli tyytyminen tappioihin avausotteluissaan.

Alle 81-kiloisissa otellut Oskari Mäkinen sai avausvastustajakseen Puolan Pawel Drzymalin maailman rankingin 148. sijalta. Kun ottelua oli käyty vajaa minuutti Drzymalia varoitettiin passiivisuudesta. Ottelun puolivälissä Mäkisen käsivarsiheitto onnistui ipponin arvoisesti.

Toiseen otteluun Mäkisen vastustajaksi tuli viime vuoden EM-hopeamistalisti Bulgarian Ivaylo Ivanov maailman rankingin 11. sijalta. Kun ottelua oli käyty reilu minuutti, Ivanovia varoitettiin passivisuudesta. Hetkeä myöhemmin Ivanov otti varoituksen valehyökkäyksestä ja oli näin enää yhden varoituksen päässä ulosajosta. Kun ottelua oli jäljellä minuutti, Mäkinen puolestaan otti varoituksen valehyökkäyksestä. Ottelua oli jäljellä 43 sekuntia, kun Ivanov käänsi Mäkisen hyökkäyksen edukseen ipponin arvoisesti. Näin Mäkisen ottelu EM-kilpailuissa päättyivät.

Alle 81-kiloiste toinen suomalaisottelija Aku Laakkonen hävisi avusottelunsa Slovakian Filip Stanclille. Alle 73-kiloisissa Roope Korhonen koki tappion avausottelussaan Unkarin konkarijudokalle 40-vuotiaalle Miklos Ungvarille. Alle 63-kiloisissa Emilia Kanerva hävis avausottelunsa Venäjän Daria Davydovalle.

EM-kilpailut jatkuvat sunnuntaina, jolloin tatamille astelee Suomen tämän hetken ykkösjudoka Martti Puumalainen yli 100-kiloisten sarjassa. Puumalainen saa avausotteluunsa tutun vastustajan Slovenian Enej Marinicin, joka oli Puumalaisen avausvastustaja myös viime vuoden EM-kisoissa. Marinic kävi viime syksynä Helsingissä harjoittelemassa yhdessä Puumalaisen kanssa ennen marraskuun EM-kisoja.

Voit seurata EM-kilpailuja Euroopan Judoliiton verkkosivujen kautta osoitteessa www.eju.net