Nuorten nuuskankäyttöön suhtautuminen Judoliitossa

Alle 18-vuotiaiden nuuskan - kuten muidenkin päihteiden käytön nollatolenranssi on helppoa perustella. Alkoholi, tupakka, nuuska tai mitkään muutkaan päihteet eivät lain mukaankaan kuulu alle 18-vuotiaiden elämään.

Nuoret urheilijat käyttävät nuuskaa!

Suomessa on tehty tänä vuonna Nuuska nuorten maailmassa -selvitys. Sen mukaan nuorten nuuskakokeilut ja nuuskan käyttö ovat lisääntyneet viime aikoina. Nuuskan käyttö on yleisempää urheilevilla nuorilla, ja myös tyttöjen nuuskakokeilut ovat lisääntyneet. Joka neljäs 13–15 -vuotiaista urheilijapojista on kokeillut nuuskaa. Nuuska on tupakkatuote, ja sen myynti ja välittäminen toiselle on Suomessa kiellettyä. On lainvastaista tuoda nuuskaa toiselle henkilölle edes lahjaksi. Lisäksi tupakkatuotteiden maahantuonti ja hallussapito on kielletty alle 18-vuotiailta.

Valmentajat vaikuttamaan ja tietoisuutta jakamaan

Nuuska ja muutkaan päihteet eivät kuulu urheilijan polulle, eikä alaikäisen päihteiden - myöskään nuuskan - käyttö ole sallittua tai hyväksyttävää. Valmentajan vaikutusmahdollisuudet ovat hyvät, sillä valmentaja viettää paljon aikaa nuorten urheilijoiden kanssa ja on läsnä nuorten arjessa. Parhaimmillaan valmentajan ja nuorten välillä vallitsee luottamus, ja nuoret ymmärtävät että valmentaja haluaa heidän parastaan ja välittää heistä. Lasten ja nuorten vanhemmat eivät tiedä nuuskasta riittävästi. Urheiluseurojen tulisi ohjata valistusta nuuskan käytön haitoista sekä nuorille että nuorten vanhemmille. -Mä olin kerran jättäny vessaan sellaisen kiekon. Menin kattomaan että mihin se jäi. Mutsi oli laittanu sen mun hiusvahojen joukkoon, kertoo selvitykseen osallistunut poika. Vanhemmat eivät useinkaan ole perillä lastensa nuuskan käytöstä tai ajattelevat sen olevan vähäistä koska nuuskaa ei myydä Suomessa. Osa vanhemmista myös hyväksyy eettisesti kyseenalaisen ja laittoman alaikäisten nuuskan myyntibisneksen. Tietoa täytyy myös jakaa ajoissa, sillä urheilevien nuorten nuuskakokeilut voivat alkaa jo 12-vuotiaana, jolloin nuorella ei ole vielä mitään tietoa nuuskan haittavaikutuksista.

Judoliiton suhtautuminen nuorten nuuskan käyttöön

Judoliiton U18 ryhmän valmennusleirikutsun mukana lähtee aina mukana myös leirien ohjeet ja säännöt, jossa yksiselitteisesti todetaan: Leireillä ei käytetä mitään päihteitä, alkoholia, nuuskaa tai tupakkaa. Erikseen vielä mainitaan: Judoliiton nuorten tapahtumat ovat kaikki päihteettömiä. Päihteitä, alkoholia, nuuskaa tai tupakkaa ei saa käyttää, ostaa, myydä tai pitää hallussa. Säännön rikkomisesta tehdään automaattisesti ilmoitus nuoren kotiin, valmentajalle, seuralle ja valmennusvaliokunnalle ja se voi johtaa poissulkemiseen edustusvalmennusryhmän toiminnasta.

Miten toimia kun nuori jää kiinni nuuskan käytöstä?

Rankaisemisen ja kieltojen lisäksi nuori tarvitsee tukea, kun hän jää kiinni nuuskan käytöstä. Nuuska sisältää 20 kertaa enemmän nikotiinia kuin tupakka, joten jo muutamasta nuuskan käyttökerrasta voi syntyä voimakas fyysinen riippuvuus. Vieroitusoireita ovat mm. levottomuus, ärtyneisyys, keskittymisvaikeudet, heikentynyt stressin sietokyky, päänsärky ja unettomuus. Nuuskan käytön lopettamiseen sopivat samat mallit ja menetelmät kuin tupakoinnin lopettamiseen. Lopettaminen onnistuu parhaiten, kun lopettajaa rohkaistaan ja tuetaan sekä hänelle annetaan käytännön ohjeita lopettamiseen liittyen. Nikotiinikorvaushoidot voivat tulla tarpeeseen ohjauksen lisäksi niille nuorille, jotka ovat selvästi riippuvaisia nikotiinista. Välittävä, empaattinen ja ymmärtävä ote on erittäin tärkeää vieroituksessa.

Nuuska haittaa urheilua

-          supistaa verisuonia jolloin lihasten verenkierto heikkenee

-          vähentää lihasmassaa ja lihasvoimaa

-          nostaa sydämen sykettä

-          hidastaa palautumista urheilusuorituksen jälkeen

-          altistaa urheiluvammoille

Lähteenä ja lainauksissa on käytetty Suomen syöpäyhdistyksen kustantamaa Nuuska nuorten maailmassa-selvitystä (2013)

Liitteenä Judolehdessä 3/2013 Judolehden sivulla 29 julkaistu artikkeli.

Ladattavat tiedostot: