Nuorten maajoukkueen kokoonpanosta päätettiin vuodelle 2010

Vuoden 2010 aikana nuorten valmennusryhmien toimintaa tarkennetaan. Yhtenä tavoitteena on nimetä ikäryhmien maajoukkueet. Suomen Judoliiton liittovalmentajat ovat päättäneet nimetä alle 20-vuotiaiden maajoukkueen. Joukkue nimetään nykyisestä U20-valmennusryhmästä. Maajoukkue ja ryhmään nimeämättömät harjoittelevat myös jatkossa yhdessä edustusvalmennusleireillä. Maajoukkueurheilijoiden nimeäminen on tehty Baltic Sea Tournamentin jälkeen.

1. MAAJOUKKUEEN VALINTAKRITEERIT

Joukkueeseen nimeämiset tapahtuvat pääasiassa kansainvälisten näyttöjen perusteella. Näyttökilpailut jaetaan kolmeen ryhmään kilpailullisen tason mukaan.

· 1. EJU Junior European Cup
· 2. Pohjoismaisen tason kilpailut
(mm. Eestin, Ruotsin ja Suomen avoimet sekä PM-kilpailut)
· 3. SM kilpailut, Samurai cup – sarja

Maajoukkueet pohjoismaisiin tapahtumiin valitaan kansallisten näyttökilpailujen ja harjoitteluaktiivisuuden perusteella. Myös valmennuksen osa-alueiden on täytyttävä(kohta ”harjoittelukriteerit”). Valinnat EJU European cup turnauksiin tehdään pääasiassa pohjoismaisten kilpailujen perusteella. Edustusoikeus on ensisijaisesti nimetyillä maajoukkueurheilijoilla. Lisäksi ikäluokan edustajia kannustetaan ottamaan osaa aikuisten kansallisiin tapahtumiin, sillä menestymistä aikuisten sarjoissa arvostetaan oman ikäluokan menestystä korkeammalle.

a) Kilpailukriteerit
· mitalisijoitus kilpailukauden/-vuoden aikana seuraavista näyttökisoista:
- Eestin Avoin
- PM – kisat
- Baltic Sea Tournament
- U20 FJO ja SWOP
- Tarton kisa, marraskuu
- Budo Nord cup
· Samurai cup – osakilpailuihin ja SM-kisoihin osallistuminen ja niissä mitalisijoitus

b) Harjoittelukriteerit
· osallistuminen vähintään viiteen(5) edustusvalmennusleiriin kalenterivuoden aikana
· urheilijalla on henkilökohtainen valmentaja
· urheilijalla on henkilökohtainen valmennussuunnitelma
· harjoitteluolosuhteet ja taloudellinen panostus ovat riittävät valmennusohjelman toteutukselle

Maajoukkuevalintoja tarkistetaan puolivuosittain kesä- ja joulukuussa. Valinnoista päättävät ikäryhmien liittovalmentajat.

2. MAAJOUKKUEURHEILIJALLA ON OIKEUS

· edustaa Suomea arvokisoissa
· edustaa Suomea EJU European Cup – turnauksissa
· saada tukea liittovalmentajilta henkilökohtaiseen valmentautumiseen liittyvissä asioissa ja haasteissa (mm. harjoittelussa, opiskelun ohjaus ja fysioterapia )
· tiettyihin etuuksiin (mm. vaatetus, alennetut kilpailu- tai leirikustannukset), joita tarkennetaan liiton taloudellisen tilanteen mukaan

3. MAAJOUKKUEURHEILIJALTA EDELLYTETÄÄN

· sitoutumista liiton valmennus- ja kilpailusuunnitelmaan
· harjoittelun suunnitelma- ja seurantakaavakkeiden sekä muiden mahdollisten lomakkeiden täyttämistä ja palauttamista ajallaan
· asennetta, joka vastaa tavoitteita ja näkyy käytännön valinnoissa
· urheilijasopimuksen allekirjoittamista

4. U17- RYHMÄSTÄ U20-RYHMÄÄN SIIRTYVÄT URHEILIJAT

· eivät automaattisesti tule nimetyiksi maajoukkueurheilijoiksi aiempien saavutuksiensa perusteella
· em. kriteereistä voidaan tapauskohtaisesti poiketa riittävän kilpailumenestyksen perusteella esim. mitalisijoitus U17 arvokilpailuissa.

5. SYITÄ PUDOTA MAAJOUKKUEESTA

Ryhmästä voi tippua menestymättömyyden tai muun syyn takia. Syitä alla:
· epäurheilijamainen käytös kisa- ja leirimatkoilla(koskee myös tapahtumia, jotka eivät ole liiton järjestämiä)
· kilpailutaso ei ole viimeisen 12 kuukauden aikana vastannut maajoukkueen valintakriteereitä (kohta 1)
· harjoittelun taso on selkeästi laskenut viimeisen 6 kuukauden aikana(pl. loukkaantumiset)ja maajoukkueen valintakriteerit harjoittelun osalta eivät täyty (kohta 1)
· kohdan 3 edellytykset jäävät toistuvasti täyttämättä tai niihin suhtaudutaan välinpitämättömästi

6. MAAJOUKKUEEN JA MUIDEN URHEILIJOIDEN OSALLISTUMINEN VALMENNUSLEIREILLE

· Maajoukkueeseen kuulumattomien urheilijoiden osallistuminen edustusvalmennusleireille on toivottua ja suotavaa.
· Leirikutsu lähetetään jatkossa kirjeenä maajoukkueurheilijoille. Muut leireille osallistuvat saavat kutsun sähköisenä Sporttirekisterin yhteystietojen perusteella. Leiritykseen voivat jatkossakin osallistua pääasiassa ne urheilijat, jotka sijoittuvat kansallisissa näyttökisoissa (SM ja Samurai Cup) mitalisijoille.

Markus Pekkola
Sanna Laitinen