Nordic Kata Open käytiin Helsingissä

Suomen Dan Kollegio ja Hontai Judo järjestivät Judo Kata Nordic Open 2010 -katakilpailut, joihin osallistui 33 paria edustaen 4 eri maata; Saksaa, Sveitisä, Ruotsia ja Suomea. Kahdella tatamilla käydyt kilpailut sujuivat hienosti aikataulun mukaan Hontai Judon rutinoidun porukan vastatessa käytännön järjestelyistä.

Tuomaristo muodostui viittä eri maata edustavasta kymmenestä katatuomarista; mukana sekä IJF- että EJU:n tuomarilisenssin omaavia henkilöitä. Tuomarit joutuivat tiukoille mutta selvisivät hyvin urakastaan, ja arvostelutaso oli yleisesti ottaen melko yhdenmukainen.

Kisojen parhaasta yksittäisestä suorituksesta palkittiin komealla pystillä saksalaispari Wolfgang Dax-Romswinkel (6.d) - Ulla Loosen (5.d), joka alkukilpailussa saavutti ju-no-katassa tuloksen 89% maksimipisteistä! He voittivat myös finaalikierroksen vaikka tulos oli silloin hiukan heikompi.

Nage-no-katan 9 parin kisan voitti odotetusti huippuparimme Pasi Oinas (2.d) - Mika Salsoila (3.d), mutta heidän valmennettavansa Markku Henttonen (2.d) - Pasi Partanen (2.d) tarjosivat hyvän vastuksen. Kolmanneksi sijoittui ruotsalainen veljespari Diego (3.d) ja Emanuel (1.d) Velasqo.

Toisen suomalaisvoiton ottivat Kodokan Goshin-jutsussa kilpailleet Seppo Kontio (4.d) - Marko Kallio (3.d).

Katame-no-katassa ohitti saksalaispari Sebastian Frey (3.d) - Sei Kam Chow (3.d) finaalikierroksella alkukilpailun voittaaneen ruotsalaisparin Staffan Nilsson (5.d) - Sabine Schröder Andersson (2.d), joiden oli tyydyttävä toiseen sijaan. Kolmanneksi sijoittuivat Mikko Tuominen (4.d) - Samu Laitinen (4.d).

Kime-no-katassa voitti ruotsalaispari Diego Velasqo (3.d) - Markku Pihl (4.d) niukasti suomalaisparin Jouni Korkka (4.d) - Pasi Oinas (2.d). Ero muihin pareihin kasvoi melko suureksi.

Kuvia tapahtumasta osoitteessa www.hontaijudo.fi

Kilpailun tulokset Judoliiton tulospörssissä klikkaa tästä.