MM-kisojen ympärillä paljon oheisohjelmaa

Rio de Janeiron MM-kisojen yhteydessä järjestettiin useita kongresseja ja pienempiä kokouksia sekä muuta ohjelmaa.

Nordic meeting

Paikalla olivat kaikkien maiden edustajat; Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti ja Färsaaret. Tapaamisessa allekirjoitettiin ensimmäistä kertaa pohjoismaiden liittojen yhteistyösopimus, jonka päätarkoituksena on tiivistää maiden välistä yhteistyötä sekä sopia yhteisistä linjauksista mm. EJU:n ja IJF:n suuntaan. Tapaamisessa laitettiin myös alulle vuosittaisten leirien suunnitelma, joka lähtee ensin kierrokselle kunkin maan päävalmentajalle päivämäärien sopimista varten.

Ruotsi ilmoitti hakeneensa veteraanien EM-kisoja 2016. Kisakaupungiksi on kaavailtu Helsingborgia ja tavoitteeksi asetettu noin 800 kilpailijaa.

EJU Congress

Paikalla olivat 33 maan edustajat (50:stä Euroopan maasta). EJU juhli samalla 65-vuotista taivaltaan ja varsinainen kongressi järjestettiin nyt 1. kertaa Euroopan ulkopuolella.

Kokouksessa käytiin läpi EJU:n taloutta, menneitä ja tulevia tapahtumia, valmennus- ja koulutussuunnitelmia, tuomariasioita, markkinointia, kilpailusääntöjen tilastoja jne. Mainittavimpina asioina ehkäpä seuraavat:

-          kilpailu- ym. maksut vuodelle 2014 pysyvät samoina kuin 2013

-          naistuomareita kaivataan lisää

-          vuoden 2013 aikana aikuisten 7167 tilastoidusta ottelusta ratkaistiin 11% varoituksilla ja lukua halutaan alemmaksi (pisteillä ratkaistiin noin 79% ja loput hansoku-makella, sisältäen myös 4xshidot)

-          samat luvut kadettien 1413 tilastoidusta ottelusta olivat; pisteillä 83%, varoituksilla 15% ja loput hansoku-makella ja myös kadeteilla varoituksilla ratkaistavia otteluita halutaan vähentää

-          katsojia kisatapahtumiin halutaan lisää ja yhtenä työkaluna se, että sisäänpääsyt ovat ilmaisia, kuten nyt oli myös Rion MM-kisoissa

-          netissä seurattaviin livelähetyksiin panostetaan paljon myös jatkossa

-          Judo at school-ohjelmaa pyritään viemään vauhdilla eteenpäin mm. kehittämällä judo-opettajien osaamista sekä kouluissa järjestettävien judotuntien mahdollisuuksia; harjoitukset ilman tatamia liikuntasalissa ja/tai harjoitukset olemassa olevilla alustoilla (voimistelu, paini jne.)

-          vielä tänä vuonna juuri ennen Joulua 21.12.2013 pidetään Pariisissa aikuisten ’Judo European Championships for clubs’

-          Ranskassa järjestetään myöskin aikuisten EM-kisat 2014 Montpellierissä

-          tilastotietona Ranskan judosta; 5700 judoklubia, 170 000 mustaa vyötä ja 600 000 jäsentä

IJF Congress

Paikalla olivat 123 maan edustajat (201:stä judomaasta) ja kaikista viidestä maanosasta. Puhelinluettelon paksuisessa aineistossa käytiin läpi pitkälti samoja seikkoja kuin EJU:n kongressissa. Näistä mainittavimpina seuraavat:

- olympiakarsinta-järjestelmä on sama kuin viime olympiadilla alkaen 30.5.2014 ja päättyen 29.5.2016

- judo oli Lontoon olympialaisten 3. suurin laji osallistujamaiden mukaan: 1. yleisurheilu, 2. uinti, 3. judo

- IJF käy Rion MM-kisojen jälkeen läpi tilastot ja analyysit nykyisistä kilpailusäännöistä ja informoi jäseniään tuloksista sekä jatkosuunnitelmista

- koulutusjärjestelmän kehittäminen kolmeen tasoon:

1. taso Judo Instructor

2. taso Judo Coach

3. taso Judo Pro

- IJF:n puheenjohtaja Marius Vizer valittiin yksimielisesti seuraavalle 4-vuotiskaudelle

Kokouspäivien jälkeen oli vuorossa Judon Hall of Fame-gaala, jossa nimettiin noin 20 uutta jäsentä, joukossa monille suomalaisillekin hyvin tuttuja nimiä kuten Peter Seisenbacher, Neil Adams sekä Kosei Inoue.

Esa Niemi