Mitalit tiukassa Aluksnessa Latviassa 19.12.2010

Etelä-Suomen alueen ”matkatoimisto” "ArMäErJo GmBh LTD" järjesti viikonvaihteessa ensimmäisen kerran matkan Latvian suurimpaan junnu judoturnaukseen, jonka nimi paikallisella murteella ilmaistuna on ”Starptautiskais Ziemassvētku turnīrs, Alūksne” ja ”lontoon” murteella lyhyesti ja ytimekkäästi ” International Aluksne Judo Tournament”.

Kyseessä oli iso ja kovatasoinen turnaus joka järjestettiin nyt kymmenettä kertaa.

Katso video reissusta >>

Iso kuvagalleria löytyy painamalla tästä >> ja muutama kuva lisää täältä >>

Mukana ”normaali” maiden lisäksi oli kovat joukkueet Ukrainasta, Valko-Venäjältä ja Azerbaizanista. ”Normaalimaita” olivat Venäjä, josta paljon kovia joukkueita mm. Moskovasta ja Pietarista. Lisäksi paikalla oli koko ”judokerma”  Latviasta, isot ja hyvät joukkueet Liettuasta ja Virosta ja tietysti SUOMI ! Seinällä oli myös Norjan ja Ruotsin liput, mutta he kyllä hukkuivat tähän väenpaljouteen, jos paikalla olivat ?

Kaksipäiväisessä turnauksessa lauantaina oteltiin ”Junnu-Cup” sarjat ja tytöt. Niistä ei sen enempää. Me tulimme sunnuntain kisaan jossa oli vain poikien sarjoja meikäläisille D- C- ja B-pojille (=C-group, B-group ja A-group) Kokonaiskilpailijamäärä näissä ikäluokissa oli 339 kappaletta ja lähes jokainen joutui kohtalaisen kokoiseen sarjaan, jossa tie mitaliotteluihin oli tosi ”kivinen” ja pitkähkö.

Matkan järjestelyistä:

Usein puhutaan ”pimeimmästä afrikasta”. Nyt mentiin ”pimeimpään Latviaan”. Niin ”pimeään”, että minulla oli jopa otsalamppu mukana :) Alūksne on ihan pikku kylä Latvian koillisnurkassa, asukkaita muutamia tuhansia. Matkaa lähimpään Viron ”kaupunkiin” Võruun on noin kahdeksankymmentä kilometriä, Riikaan noin 200 km, Vilnaan vajaa 400 km Moskovaan noin 800 km ja Minskiin noin 500 km. Tallinnasta bussimatkaa kertyi noin 330 kilometriä. Siinä matkakohde ja ”koordinaatit”.

”Huhua” matkasta pantiin liikkeelle jo aikaisin syksyllä ja ennakkoilmoittautuneita tuli niin paljon, että kun varsinainen matkan infosivu julkaistiin, oli reissu täynnä ja jopa ”ylibuukattu”. Loppujen lopuksi reissuun lähti erittäin mukava 40 henkilön ryhmä joista 23 oli kilpailijaa 14 oli huoltajaa/valmentajaa ympäri Suomea, pitkämatkalaisimmat Sodankylästä ja Oulusta saakka. Lisäksi mukana tietenkin matkanjohtajana Arto Määttä, ja toisena matkanjohtajana ja tuomarina Erkki Jokikokko. Näille reissuille on hyvä ottaa mukaan myös venäjän kieltä taitava ja mukaan lähti tulkiksi ja taitavaksi judotuomariksi Jari Paulman. Listan joukkueen jäsenistä löydät täältä >>

Matka oli varsin tavanomainen Tartoon saakka. Siellä pysähdyttiin Lounakeskuksessa tankkaamaan, ostettiin eväitä parinkin päivän varalle,  kun emme tunteneet Alūksnen ravintolatarjontaa emmekä tienneet hotelleistamme tässä vaiheessa muuta kuin että kaikki on kuulemma OK. No niin olikin. Joukkue majoitettiin kahteen eri majapaikkaan, jotka olivat parhaat sadan viidenkymmenen kilometrin säteellä elikkä paikallista viittä tähteä. Kansainvälisesti hotellien taso oli ehkä 2- mutta niissä pärjättiin, nukuttiin ja viihdyttiin. Toiseen hotelliin olisi muutamaan huoneeseen voinut ottaa makuupussin mukaan. Niin tehokas oli sen lämmitysjärjestelmä :)

Kisapäivä ja paikka:

Kisat pidettiin paikallisessa urheilutalossa. Vähän pieni ja nahistunut tällaisiin karkeloihin, mutta sopu sijaa antaa. Kisat vietiin läpi Virolaisten komennuksessa. Kisasihteerinä ja kaavioiden tekijänä yms. toimi Riho Lehiste Võrusta ja päätuomarina ja ”tuomarikomissiona” toimi Ivan Novitski Narvasta.  Kisat päästiin starttaamaan noin puolitoistatuntia myöhässä aikataulusta eli noin klo 12:00 mutta kun kisat alkoivat, niin kaikki rullasi ihan hienosti ”hallitussa kaaoksessa”. Jo ennen iltayhdeksää olimme ulkona kisapaikalta :)

He jotka ovat näitä baltian kisoja kiertäneet enemmän, huomasivat heti kättelyssä, minkälaisessa porukassa nyt oltiin. Se näkyy myös tulosluetteloissa. A-groupin taso oli pykälän pari parempi kuin esim. Tartossa, Tallinnassa, Narvassa ja sieltä tuli mitalejakin, tosin sarjavoittoon ei kukaan yltänyt. C- ja B- groupin taso oli kovin, mitä ikinä olen nähnyt. Ainoan sarjavoiton ja ainoan mitalin näissä ikäluokissa toi Henri Tuurala Raisiosta sarjassa B-46. Kaikilla muilla oli vaikeuksia päästä edes ”kunniataulukon” viitos tai seiskapaikoille.

Se missä nämä Valkovenäjän, Ukrainan, Venäjän, Azerbaizanin kaverit voittivat meidän jannut C- ja B-groupissa (D- ja C-junnut) oli erittäin tehokkaat otteet, joista tekniikka lähti heti kun ote oli saatu. Näppivoimat ja käsivoimat olivat näillä jätkillä sellaiset, että kun otteeseen joutui, niin siitä ei sitten omia hyökkäyksiä juurikaan pystytty tekemään. Siihen kun lisätään tietynlainen rajukin ottelukovuus, niin tuloksena suomalaisille oli usein lentäminen selälleen kovalla voimalla ja hallitusti. IPPON. Positiivista oli se, että taistelutahtoa löytyi kaikilta ja lähes kaikki saivat kuitenkin otteluvoittoja, vaikka tie pysähtyikin ennen podiumia. Älyttömän kova kisa, joka otetaan taatusti ohjelmaan jatkossa.

Olimme varanneet Arton kanssa pienen ravintolan, jossa vietimme kisapäivän jälkeen pienen banketin koko porukalla. Olihan kiva ilta ! Maanantai-aamuna aamiainen, bussiin ja nokka kohti Viroa. Lounakeskuksessa Tarton kupeessa puolentoista tunnin ruokailu ja shoppailutauko ja kello kuuden laivaan kohti kotia !

Kiitos Teille kaikille. Erityiskiitos Arto Määtälle kaikesta !

Tämä oli ainakin meikäläiselle yksi parhaista matkoista ikinä !

Teksti: Erkki Jokikokko
Kuvat: Marko Mielty, Lasse Tuurala yms. kuvia löytyy muutama lisää täältä >>

Tulosluettelo kaavioineen löytyy painamalla tästä >>

Ladattavat tiedostot: