Miikka Neuvonen LUNKin puheenjohtajaksi

Liikunnan ja urheilun nuorisokomitean puheenjohtajana kolme vuotta toiminut Saara-Sofia Sutela, 22, luopuu puheenjohtajuudestaan. Uudeksi puheenjohtajaksi vuodelle 2009 on valittu Judoliiton edustaja Miikka Neuvonen, 23. Nuorisokomitea teki valinnan kauden päätöskokouksessaan 13.12.Tampereella. Sutela jatkaa kuitenkin komitean jäsenenä vuoden 2009 loppuun.

Varapuheenjohtajaksi vuodelle 2009 valittiin Taidoliiton edustaja Johanna Paukku, 22. Tiedottajana ja talousvastaavana jatkaa myös tulevalla kaudella Suomen Voimisteluliitto Svolin edustaja Kristiina Kangas, 23, jonka vastuulla tulevalla kaudella on myös nuorisokomitean kansainväliset asiat. Sihteerin toimessa jatkaa Palloliiton edustaja Saana Juvonen, 20.

Nuorisokomitean jäseninä vuonna 2009 jatkavat lisäksi Pihla Nikkarinen (koripallo), 19, Oskari Keskitalo (jalkapallo), 19, Robert Brandt (pikaluistelu), 26, sekä Antti Tapola (jalkapallo), 25.

”Nyt on aika kääriä hihat ja saada konkreettista aikaan. Luotan siihen, että saavutamme hyviä tuloksia ja saamme nuoria aktivoitua. Saara on luonut hyvän pohjan ja minun on hyvä rakentaa siitä eteenpäin”, tammikuussa puheenjohtajana aloittava Neuvonen sanoo.

”Mielestäni kolme vuotta on sopiva aika tässä roolissa, nyt on aika uusien voimien astua esiin. Minua odottavat nyt uudet haasteet, mutta toki olen jatkossakin LUNK:n tukena ja toiminnassa mukana”, Turun kaupunginvaltuutoon syksyn kuntavaaleissa valittu Sutela kommentoi.

Liikunnan ja urheilun nuorisokomitea (LUNK) on SLU:n, Nuoren Suomen ja Olympiakomitean yhteinen nuorten vaikuttajaryhmä. Ensimmäinen Liikunnan ja urheilun nuorisokomitea aloitti toimintansa tammikuussa 2006.

Komitean päätavoitteena on nuorten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien lisääminen liikunnan ja urheilun päätöksenteossa, sekä nuorten liikkumisen lisääminen. Laajimpana yksittäisenä projektina on Ketjukaveri –hanke, jonka tarkoituksena on verkostoida nuoria mukaan aktiiviseen toimintaan liikunnan ja urheilun parissa.

Liikunnan ja urheilun nuorisokomitean viestinä on, että nuorilla tulisi olla mahdollisuus vaikuttaa heitä itseään koskevaan päätöksentekoon. Komitea haluaa haastaa aikuiset asennemuutokseen, joka mahdollistaisi nuorten todelliset vaikutusmahdollisuudet liikunnan- ja urheilun järjestötyössä.

Vuosi 2009 on istuvan Liikunnan ja nuorisokomitean kaksivuotiskauden viimeinen. Uusien jäsenten valinta komiteaan suoritetaan hakuprosessin perusteella päätösfoorumissa loppuvuodesta 2009. LUNK:n avainroolien valinnat tehdään vuosittain.

Lisätietoja:

Miikka Neuvonen, LUNK:n pj 1.1.09 alk., puh 050 309 8249, sähköposti miikka.neuvonen@joensuu.fi

Saara-Sofia Sutela, LUNK:n pj 31.12.08 asti, puh. 040 7322 542, sähköposti saara.sutela@tse.fi

Kristiina Kangas, tiedottaja, puh 040 74 85 354, sähköposti kristii@mail.student.oulu.fi

Juhani Lehto, projektipäällikkö, Nuori Suomi, puh. 040 7726 360, sähköposti: juhani.lehto@nuorisuomi.fi