Martti Puumalainen (oikealla) otti avausvoiton Slovenian Enej Marinicista. Kuva: Slovenian Judoliiton viestintä.

Martti Puumalaiselle otteluvoitto EM-kisoista

Prahassa käytävien EM-kilpailujen päätöspäivänä Martti Puumalainen otteli yli 100-kiloisten painoluokassa. Puumalainen ylsi yhteen otteluvoittoon.

Arvonta oli tuonut Puumalaisen avausvastustajaksi Slovenian Enej Marinicin, joka kävi ennen kisoja Suomessa Puumalaisen EM-valmistautumisen harjoitusvastustajana. Vastus oli siten etukäteen hyvinkin tuttu.

Puumalainen aloitti tyylilleen uskollisesti aktiivisesti. Kun ottelua oli käyty puoli minuuttia, Puumalainen teki wazarin suorituksen käsiheitollaan. Ottelun puolivälissä Puumalainen onnistui ipponin arvoisesti näyttävässä matalassa sodetsurikomi-heitossaan. Marinic ei onnistunut tekemään ottelussa yhtään vaarallista hyökkäystä. Marinicin sijoitus kansainvälisessä rankingissa ennen EM-kisoja on 70.

Toiseen otteluun vastus koveni huomattavasti, kun tatamille asteli kansainvälisen rankingin kolmossijalta Venäjän Inal Tasoev. Ottelun alussa Puumalainen sai varoituksen valehyökkäyksestä. Kun ottelua oli käyty minuutti, Tasoev vei Puumalaista wazarin arvoisesti sasae-jalkaheitollaan. Tasoev jatkoi tilanteen matossa sidontaan, josta Puumalainen ei päässyt pois. Näin ippon voitto Tasoeville, joka etene lopulta finaaliin toista venäläistä Tamerlan Bashaevia vastaan.

EM-kisoihin kansainvälisen rankingin sijalta 109 lähteneen Martti Puumalaisen oli tyytyminen yhteen otteluvoittoon ja selviytymiseen ottelukaaviossa 16 parhaan joukkoon. ”Sad but on the right track. Training continues”, kommentoi Martti Puumalainen kisasuoritustaan Instagramissa.

EM-kilpailujen tulospalvelu ja videot on saatavilla Euroopan Judoliiton verkkosivujen kautta www.eju.net