Maailman paras huippu-urheilun tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoiminta

Huippu-urheilun muutosryhmän tavoitteena on saada kehitettyä suomalainen huippu-urheilun tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoiminta maailman parhaaksi. Suomalaisella huippu-urheilulla on vahvaa osaamista, mutta emme osaa sitä vielä riittävän hyvin jakaa osaksi käytännön valmennusta. Lajit, urheilijat ja asiantuntijat toimivat liiaksi erillään. Jos Suomi haluaa menestyä huippu-urheilun yhä kiristyvässä kilpailussa, nykymenoon on saatava muutos.

- Me emme pysty kilpailemaan suurten maiden kanssa resursseilla emmekä potentiaalisten urheilijoiden lukumäärällä. Meidän valttimme on osaamisen kehittäminen ja jakaminen, huippu-urheilun muutosryhmän jäsen Leena Paavolainen sanoo.

- Tavoitteenamme on maailman paras huippu-urheilun tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoiminnan vahva integrointi käytännön valmennukseen. Vaikka osaajia on jo nyt paljon, heitä on saatava tulevaisuudessa paljon lisää. Jos tässä onnistumme, saamme siitä merkittävän kilpailuedun, Paavolainen jatkaa.

- Palaamme jälleen siihen kaikkein oleellisimpaan – parhaat valmentajat ja muut osaajat ja asiantuntijat on saatava mukaan urheilijan polun eri vaiheisiin. Tämä edellyttää sekä vahvaa verkostoitumista että valtakunnallista huippu-urheilun tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoiminnan johtamista ja koordinaatiota. Tunnemme toisemme ja olemme ketteriä, mikä antaa vahvan pohjan toiminnallemme, Paavolainen painottaa.

Mikä muuttuu?

- Jatkossa haluamme, että urheilijan polku määrittää ne keskeiset osaamistarpeet, jotka varmistetaan laadukkaalla ja tehokkaalla huippu-urheilun tutkimus- ja kehittämistoiminnalla, Paavolainen sanoo.

- Näin kaikki käytettävissä oleva tieto tulee lähelle ja kiinteäksi osaksi urheilijoiden valmennusta. Tutkimustoiminta on kiinteästi yhteydessä koulutustoimintaan ja toiminnan rahoitus määräytyy huippu-urheilun tarpeista. Eri toimijoiden yhteistyö lisääntyy ja asiantuntijuus kasvaa, Paavolainen jatkaa.

- Hienoa on huomata, että muutos on tälläkin alueella jo konkreettisesti liikkeellä. Tästä yhtenä esimerkkinä on KIHUn ja Jyväskylän yliopiston ja erityisesti Liikunta- ja terveystieteellisen tiedekunnan vahvistunut yhteistyö ja yhteinen vahva sitoutuminen vastaamaan tulevaisuudessa suomalaisen huippu-urheilun osaamistarpeeseen, Paavolainen toteaa tyytyväisenä.

Tavoitteena on, että suomalaista huippu-urheilun tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoimintaa johtaa ja koordinoi uudistuvan Olympiakomitean yhteyteen perustettava Huippu-urheilun osaamisyksikkö.

- Sillä on kokonaisvastuu tutkimus- ja koulutusverkoston yhteistyöstä ja kehittämisestä. Uudistuva KIHU toimii kiinteänä osana sitä, Paavolainen kertoo.

Huippu-urheilun muutosryhmä tiedottaa työnsä jatkosta ja keskeisistä toimenpide-esityksistä marraskuussa.

Huippu-urheilun muutosryhmän työn etenemistä voi seurata Humun omilta nettisivuilta osoitteesta www.huippu-urheilunmuutos.fi. Sieltä löytyvät myös Leena Paavolaisen sekä KIHU:n johtajan Jukka Viitasalon esitysten videot.