Luukas Sahan EM päättyi avaustappioon

Lissabonissa käynnistyneiden EM-kilpailujen avauspäivänä Luukas Sahan kisat päättyivät avausottelun tappioon Romanian Lucian Bors Dumitrescua vastaan.

Alle 66-kiloisissa otteleva Luukas Saha sai ottelun alussa vastustajan hihasta otteita, mutta ne eivät johtaneet pistesuorituksiin. Kun ottelua oli käyty kaksi ja puoli minuuttia, molempia ottelijoita varoitettiin otteen välttelystä. Kun ottelua oli jäljellä minuutti, romanialainen hyökkäsi matalalla käsivarsiheitollaan. Saha plokkasi heiton, mutta Bors Dumitrescu käänsi liikeen suuntaa ja sai Sahan sen verran selälleen, että tuomari antoi tilanteesta wazarin suorituspisteen. Saha ei saanut ottelun viimeisellä minuutilla kurottua etumatkaa umpeen. Näin Sahan ottelut EM-kisoissa päättyivät.

Ennen EM-kilpailua Bors Dumitrescun sijoitus maailman rankingissa oli 89. sija. Saha lähti turnaukseen rankingin sijalta 135.

EM-kilpailut jatkuvat lauantaina. Suomalaisista otteluvuoroon tulevat alle 63-kiloisissa Emilia Kanerva, alle 73-kiloisissa Roope Korhonen sekä alle 81-kiloisissa Oskari Mäkinen ja Aku Laakkonen. Sunnuntaina Martti Puumalainen ottelee yli 100-kiloisissa.

EM-kisoja voi seurata Euroopan Judoliiton verkkosivujen kautta osoitteessa www.eju.net