Kuva: EJU / Emanuele Di Feliciantonio

Luukas Saha 7. alle 21-vuotiaiden EM-kisojen avauspäivänä

Luukas Saha vastasi alle 21-vuotiaiden EM-kisojen avauspäivän parhaasta suomalaissuorituksesta sijoittuen seitsemänneksi alle 60-kiloisten miesten sarjassa.

Saha voitti avausottelussaan Tsekin David Vopatin lonkkaheitosta saamallaan waza-arilla. Toisessa ottelussaan Saha voitti Italian Alessadnro Aramun käsivarsiheitosta saamallaan waza-arilla. Ennen EM-kisoja Aramu on nuorten maailman rankingissa sijalla 22.

Paikasta semifinaaliin Saha kamppaili Hollannin Ivo Verhorstertia vastaan. Ottelun alkupuolella hollantilainen otti waza-arin suorituksen tomoenagella. Saha tasoitti ottelun lonkkaheitollaan. Jatkoaika eteni tasaisena, kunnes Verhorstert onnistui rullaamaan käsivarsiheittonsa waza-arin suoritukseksi. Verhorstertin sijoitus nuorten maailman rankingissä ennen EM-kisoja oli 9.

Ensimmäisessä keräilyottelussaan Saha sai vastaansa Turkin Mihrac Akkusin. Turkkilainen teki ottelussa waza-arin ja ipponin arvoiset suoritukset. Näin Sahan turnaus päättyi seitsemänteen sijaan. Akkusin kansainvälien nuorten rankingsijoitus ennen EM-kisoja oli 61.

Päivän päätteeksi valmennusvaliokunta vahvisti Sahan valinnan u21 Mm-kisoihin.

Alle 66-kiloisissa Valtteri Olin hävisi avausottelunsa Israelin Amit Bobovichille ipponilla.

Perjantaina suomalaisista ottelevat alle 63-kiloisissa Emilia Kanerva ja alle 81-kiloisissa Oskari Mäkinen. Kanervan avausvastustaja on Bosnia-Herzegovinan Andjela Samardzic. Mäkinen saa avausottelussa vastustajakseen Unkarin Robert Rajkain.

EM-kisojen tulospalvelu ja netti-TV-lähetys saatavilla Euroopan Judoliiton sivujen kautta www.eju.net