Liittovalmennusta kolmelle paikkakunnalle

Judoliiton hallitus hyväksyi kesäkokouksessaan Lahdessa valmennusjärjestelmän suuntaviivoja seuraaviksi neljäksi vuodeksi.

Liittovalmennus keskitetään Tampereelle, Päijät-Hämeeseen ja Helsinkiin hyödyntäen paikkakunnilla toimivia urheiluakatemioita. Muille paikkakunnille, joissa on urheiluakatemioita, kilpaurheiluun keskittyviä seuroja tai urheilupainotteisia lukioita, voidaan suunnata tarvittaessa valmennuksellista tukea.

Olympiavalmennus ja muu aikuisten huippuvalmennus keskitetään Tampereelle, ja päävalmentajan sijoituspaikaksi tulee Tampere. Päävalmentajaa haetaan myös ulkomailta.

Lisäksi tavoitteena on palkata kolme nuorten olympiavalmentajaa, joiden tehtävänä on tavoitteellisesti harjoittelevien nuorten valmentaminen. Heidän sijoituspaikoikseen tulevat Helsinki ja Päijät-Häme. Järjestelmään kuuluu myös 1-2 akatemiavalmentajaa.

Päijät-Hämeen urheiluakatemian piiriin ohjataan ne 2. asteen opiskelijat, jotka eivät pysty harjoittelemaan riittävän laadukkaasti omilla paikkakunnillaan. Lisäksi Päijät-Hämeen urheiluakatemia huolehtii C-nuorten harjoittelun ja valmennuksen kehittämisestä.

Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia keskittyy oman alueensa valmennukseen ja saa erityistehtäviä muun muassa ylä-asteikäisten harjoittelun kehittämisessä.

Suurimpana haasteena järjestelmän suunnittelussa on valmentajien palkkauksen rahoittaminen. Nuorten valmentajien osalta se pyritään järjestetämään seurojen, Judoliiton, Olympiakomitean ja urheiluakatemioiden yhteisrahoituksella.

Suunnitelman aikajänne on seuraava olympiadi, ja sen jälkeen järjestelmää päivitetään. Tavoitteena on, että Rion olympialaisten jälkeen jälkeen 2016 keskitetty valmennus tapahtuu korkeintaan kahdella paikkakunnalla.

Valmennusjärjestelmän suunnitelmien edistymisestä kerrotaan myös jatkossa hallituksen tiedotteilla.