Kuva: EJU Media Carlos Ferreira

Körkölle ja Sahalle tappiot EM-kisojen avausotteluista

Miesten ja naisten EM-kilpailujen avauspäivänä Prahassa Suomella oli tulessa kaksi urheilijaa alle 66 kilon painoluokassa. Molempien kohtaloksi koitui karsiutuminen avausotteluista.

Oulun Judokerhoa edustava Elias Körkkö sai avausotteluunsa vastustajakseen Slovakian Matej Poliakin kansainvälisen rankingin 52. sijalta. Ottelu oli tiukkaa otetaistelua ja kumpikaan ottelijoista ei päässyt vaarallisiin hyökkäyksiin. Kun ottelua oli käyty 40 sekuntia, Körkköä varoitettiin rajarikkeestä. Kun ottelua oli käyty reilu minuutti, Körkköä varoitettiin väärästä otteesta. Kun ottelua oli jäljellä puolitoista minuuttia, Poliak pääsi matossa päälle ja kaivoi väkisin kuristuksen, johon Körkkö joutui antautumaan. Matej Poliak on vuoden 2017 EM-pronssimitalisti.

Riihimäen Judoseuran Luukas Sahan avausottelun vastustajaksi asteli Israelin Tal Flickerin, jonka kansainvälinen ranking-sijoitus on ennen EM-kisoja 14.Flicker onnistui rakentamaan oman vahvan otteensa ensin hihan suusta ja sitten Sahan judogin rinnuksesta ja viemään Sahan näyttävällä pysty-seoinagella ipponin arvoisesti selälleen, kun ottelua oli käyt vain reilu puoli minuuttia. Flicker on vuoden 2017 MM-pronssimitalisti ja vuoden 2018 EM-pronssimitalisti. Tässä turnauksessa Flicker otteli lopulta painoluokan hopealle.

EM-kilpailut jatkuvat Prahassa perjantaina ja lauantaina. Martti Puumalainen ottelee lauantaina yli sadan kilon painoluokassa. Arvonta toi Puumalaisen avausvastustajaksi Slovenian Enej Marinicin.

Voit seurata EM-kisoja Euroopan Judoliiton verkkopalvelun kautta osoitteessa www.eju.net