Kokoustiedote 14-2020

Judoliiton hallitus piti verkkokokouksensa 18.10.2020. Kokouksessa hyväksyttiin mm. vuoden 2021 toimintasuunnitelma ja budjetti sekä päivitetyt kamppailulajien yhteiset kurinpitosäännöt.

Hallitus hyväksyi valmennusvaliokunnan esityksen joukkueiden lähettämisestä eri ikäluokkien EM-kilpailuihin. EM-kilpailuja otellaan Kroatian Porecissa, Prahassa ja Riikassa. Euroopan Judoliitto on asettanut tapahtumiin erittäin tiukat koronajärjestelyt testauksineen. Valmennusvaliokunnan nimeämät joukkueet löydät tästä tiedotteesta.

Hallitus käsitteli myös valmennusvaliokunnan esityksen valmennus- ja leirikeskuksista. Judoliiton strategian mukaisesti liittojohtoisen valmennustoiminnan keskittämistä jatketaan siten, että tulevaisuudessa huippujen päivittäisharjoittelun liiton kustantamat valmennuspalvelut järjestetään Helsinkiin valmistuvaan Olympiavalmennuskeskukseen Mäkelänrinteessä. Leiritoiminta keskitetään Pajulahden Urheiluopistolle.

Koulutusvaliokunnan kuulumisina hallitukselle esiteltiin yhteistoimintaa Vierumäen Urheiluopiston kanssa koskien VOK1-tason verkkokoulutuksia. Valmentaa kuin nainen -hanke etenee suotuisasti. Ohjelmassa on ollut työpaja, liittotapaaminen ja huippuvalmentajatapaaminen. Syksyn ohjelmassa on vielä 1-tason valmentajakoulutus naisille.

Aikuisharrastajien VOK2-tason koulutuksen viimeinen lähijakso järjestetään marraskuun alussa. Koulutuskokonaisuuteen kuuluva judon lajipäivä pidettiin Lahdessa kouluttajana Pasi Lind. Valko- ja keltavöisten harjoituspäivä järjestetään lokakuun lopussa Pajulahdessa. Yhteistyössä valmennuksen kanssa on tehty mm. valmennuksen linjausta ja seuravalmentajien verkostoa. Seuraava seuraverkosto järjestetään 26.10. Tähtiseurojen auditointeja on käynnissä.

Hallintovaliokunta on valmistelemassa kesällä jaettujen markkinointitukien raportointia. Kilpailujen järjestäjiä on ohjeistettu tarpeen mukaan. Kilpailumääräysten vuosittain päivitys on tulossa käsittelyyn.

Hallitus kuuli toiminnanjohtajan raportin liiton taloustilanteesta tammi-syyskuun ajalta. Taloustilanne on hyvä ja vakaa koronaepidemiasta huolimatta.

Hallitus hyväksyi toimintasuunnitelman ja budjetin 2021 esitettäväksi syyskokoukselle 21.11.2020. Toimintasuunnitelma ja budjetti julkaistaan liiton sivuilla ja syyskokousaineistoissa myöhemmin. Samalla hallitus päätti, että syyskokoukselle esitetään jäsenmaksujen pitämistä ennallaan.

Hallitus hyväksyi kamppailulajiliittojen päivitetyt kurinpitosäännöt esitettäväksi syyskokouksen hyväksyttäväksi. Suomen Olympiakomitea päätti syyskokouksessaan 2019 velvoittaa jäsenjärjestöt muuttamaan kurinpitosääntöjään siten, että doping-rikkomusten kurinpito siirtyy urheilun yhteiselle kurinpitoelimelle. Kurinpitosääntöihin tehtiin lisäksi muutamia kurinpidon prosesseihin liittyviä päivityksiä. Päivitetyt kurinpitosäännöt julkaistaan Judoliiton sivuilla syksyn aikana ja syyskokousmateriaalien yhteydessä.

Hallitus hyväksyi Petäjäveden Kamppailijat ry:n jäsenhakemuksen ja Judoseura Hachigatsun eroilmoituksen.