Kohti MM-Astanaa: Eetu Laamanen ”Odotan itseltäni hyviä otteluja ja voittoja”

Kiteeläislähtöinen tamperelaistunut Eetu Laamanen lähtee Astanan MM-tatamille toisiin MM-kisoihinsa.

Eetu Laamanen
Syntynyt: 17.09.1988 Helsingissä Kiteen kasvatti
Kotipaikka nyt: Tampere
Pituus: 173 cm
Painoluokka: -73 kg
Seura: Tampereen Judo r.y.
Valmentaja: Kati Hämäläinen-Myllymäki
Ammatti: Järjestöassistentti, Keliakialiitto r.y.
Paras liike: Lonkkaheitot, uchimata
2. MM-kisat (2013 1. kierros)
Maailmanranking: 95. (12.8.2015)

Eetu Laamanen aloitti uransa kasvupitäjässään Kiteellä paikallisessa seurassa Kipponissa, josta muodostui hänen uralleen myös tärkeä kasvattajaseura. Siellä hänelle ei kuitenkaan ollut henkilökohtaista valmentajaa. Sellaiseksi löytyi Kati Hämäläinen-Myllymäki, kun Eetu muutti Tampereelle 16-vuotiaana 2004. Eetu listaakin Katin päävalmentaja Pascal Tayotin ohessa uransa tärkeimmäksi vaikuttajaksi.

- Kati opasti minut harjoittelun perusteisiin ja Pascal on vaikuttanut suuresti tekniikka- ja taktiikka-asioihin, Eetu perustelee.

MM-kisoihin Astanaan on valmistauduttu huolella.

- Kovaa kansainvälistä harjoitusvastusta haettiin Espanjan ja Venäjän leireiltä heinäkuussa. Valmistautuminen on sujunut pääosin hyvin, Eetu kertoo kaksi viikkoa ennen h-hetkeä.

Odotukset kisoista ovat selkeät.

- Odotan itseltäni hyviä otteluja ja voittoja.

Oman sarjansa -73 kg kovimmat nimet löytyvät Eetun mukaan tutuista suunnista.

- Sarja on erittäin tasainen, mutta Japanin, Korean sekä Venäjän poikia veikkaan korkealle.

Maailmanrankingin kärki on tällä hetkellä sarjassa 1) Rustam Orujov (AZE), 2) Sagi Muki (ISR), 3) Mugzari Tatalashvili (GEO), 4) Riki Nakaya (JPN), 5) Dex Elmont (NED), 6) Denis Iasrtcev (RUS).

Astanen MM-kisat ovat Laamaselle uran toiset. 2013 Laamanen hävisi Rion avauskierroksella mongolialaiselle Khashbaataryn Tsagaanbaatarille ipponilla.

Parhaina saavutuksinaan viisinkertainen Suomen mestari (2010, 2012-2015) Eetu pitää Eurooppa cupin voittoja (Belgrad 2012, Tampere 2014) sekä muutamaa viidettä sijaa maailmancupeista (Drammen 2008, Montevideo 2015).