Kilpailusäännöt 2013-2016

IJF ottaa kokeiluun kilpailusääntöjen muutoksia ensi vuonna.

IJF esitys

Kokeilujakso alkaa Pariisin Grand Slam turnauksesta 2013 ja päättyy Rio de Janeiron MM-kisoihin 2013. Sen jälkeen kerättyjen kokemusten perusteella uudet päätökset.

Näiden muutosten vaikutus kotimaan kilpailutoimintaan on vielä työn alla. Ikäluokkien ikärajojen osalta on päätetty noudattaa kv-liittojen päätöksiä.

Punnitus

Ottelijoiden punnitus järjestetään ottelupäivää edeltävänä iltana kello 19.00 alkaen.

Lisäksi ottelijat punnitaan aamulla judogikontrollin yhteydessä ennen ensimmäistä ottelua. Aamun kontrollipunnituksella tutkitaan tämän säännön vaikutusta ottelijoiden todelliseen kilpailupainoon. Jos saatua data pitää vielä tarkentaa, niin aamupunnitusta tuullaan jatkamaan. Tullaan kehittämään säännöstö, jota käytetään jos ottelijan kilpailupaino on yli tietyn prosenttimäärän. Jokaisessa painoluokassa (painon määrittää urheilulääkärit) lääkärintarkastus voidaan tehdä.

Joukkueiden ottelijoiden maksimi kilpailijamäärät EM- ja MM-kisoissa

Joukkueessa saa olla enintään 9 miestä ja 9 naista. Enintään kaksi ottelijaa per maa per painoluokka. Sääntö koskee kaikkia ikäluokkia.

Maailman Cup -turnausten (World Cup) uusi nimi

Maailman Cup –turnaukset (World Cup) ovat jatkossa nimeltään European Open, Asian Open jne. Esim Rooman World Cup on jatkossa European Open of Roma jne.

B-nuorten ikäluokan yläikäraja nousee 17 vuoteen (= alle 18-vuotiaat)

Ikäluokka on kolmevuotinen (kansainvälisen liiton dokumentissa lukee, että tämä esitys saattaa tulla uudelleen tarkasteltavaksi).

Alle 18-vuotiaiden ikäluokassa käsilukot sallittu.

Ottelualueen koko

Olympialaisissa, MM-kisoissa ja Masters kisoissa ottelualueen koko 10X10 metriä plus 4 metrin vara-alue. Suositellaan käytettäväksi myös maanosien mestaruuskilpailuissa.

A-nuorten yläikäraja nousee vuodella (alle 21-vuotiaat)

Kansainväliset ranking-kilpailut

IJF-rankingiin kuuluvia kilpailuja saa olla enintään yksi per vuosi per maa. Masters, EM- ja MM-kisajärjestäjä saa kuitenkin järjestää myös muun IJF-ranking-kilpailun.

KV-kisojen osallistumismaksut

Kisajärjestäjä ei voi määrätä rangaistusmaksua joukkueelle, jonka osallistumismaksuja ei ole maksettu pankin kautta vaan käteisenä kisapaikalla. Joukkueiden tulee ilmoittaa täsmällisesti ottelijamääränsä eräpäiviin mennessä.

Keräilyt

Kaikissa turnauksissa käytetään ns. lyhyitä keräilyjä eli kaaviossa kahdeksan parhaan joukkoon selviytyneet ovat mukana keräilyotteluissa.