Kilpailumääräykset 2013 julkaistu

Judoliiton kilpailumääräykset vuodelle 2013 on julkaistu. Niissä on tärkeitä muutoksia sekä ottelijoille että kilpailujen järjestäjille. Kannattaa tutustua.

Suomen Judoliiton kilpailumääräykset 1.1.2013 alkaen on julkaistu näiden nettisivujen materiaaliosastolla, jonne pääset klikkaamalla tästä.

Merkittävimmät muutokset ovat:

Ikäluokkien mukauttaminen aiemmin uutisoituihin kansainvälisen liiton ikäluokkiin. Jatkossa otellaa alle 21- ja 18-vuotiaiden ikäluokissa. Muut ikäluokat pysyvät ennallaan.

B-nuorten ja sitä nuorempien ikäluokkien punnistukseen on otettu kansainvälinen sääntö, jonka mukaan punnituksessa ja sen välittömässä läheisyydessä urheilija ei saa olla alasti. Punnituksessa pojilla pitää olla yllään vähintään alushousut ja tytöillä vähintään alushousut ja yläosa. Punnituksen tuloksesta vähennetään 100 grammaa alusvaatteiden osuutena.

Kuten aiemmin on uutisoitu, golden score jatkoajasta on otettu aikarajoitus pois. Golden score otellaan jatkossa ensimmäiseen suorituspisteeseen tai varoitukseen asti. Kotimaisissa kisoissa tämä sääntö koskee kaikkia ikäluokkia.

Kilpailumääräyksissä on joitakin uusia rajoituksia, joilla pyritään lyhentämään turnauspäivien pituuksia. Kilpailujen järjestäjien on syytä tutustua näihin uusiin pykäliin huolella.