Kuva: EJU/Miroslav Petrik

Kiitos valmentajat!

Judovalmentajat niin meillä kuin muualla ovat joutuneet koeponnistamaan osaamisensa, motivaationsa ja uudistumiskykynsä viimeisen vuoden aikana ennennäkemättömällä tavalla.

Valmentaminen ja ohjaaminen on luovaa puuhaa, jossa yritetään jatkuvasti löytää kokonaisvaltaisesti uusia menetelmiä kehittää ja motivoida urheilijaa. Vuoden ajan ovat kohtaamiset ja valmennusta koskevat keskustelut sekä koulutukset tapahtuneet pääosin verkon välityksellä. Ainakin tiedon jakamiseen uusin menetelmin on saatu oppia.

Monellakaan nuorella urheilijalla ei kuluvan vuoden aikana ole ollut mahdollisuutta kilpailutilanteessa mitata osaamistaan ja kehittymistään. Kun lähitulevaisuudessa kilpailutatamit aukeavat myös nuoremmille ikäluokille, urheilijat ja valmentajat saavat palkinnon työstä, jota on jaksettu tehdä tänä kuluneena haastavana vuotena.

Judosalien sulkemiset, kohtaamisten vaikeus ja muut rajoitukset ovat koetelleet eniten juuri kamppailulajien valmentajia ja urheilijoita.

Judoliiton edustusvalmennettavien leiritys on auennut kevään aikana myös U18-ikäluokalle. Jo kaksi leiriä on järjestetty onnistuneesti paikallisten terveysviranomaisten ohjeistuksia noudattaen. Leirien valmennustapahtumien organisointi on ollut haasteellista mutta olemme siinä onnistuneet. Myös palaute leireiltä on ollut positiivista. Kiitos siitä liittovalmentajille ja seuroille.

Kesäleirejä ei vielä alkukesästä valitettavasti pysty seurat järjestämään, joten Heinäveden hieno judotapahtuma jää välistä tänä vuonna. Onneksi Helsingin ja Orimattilan suunnalta tapahtumia on loppukesästä lupailtu. Toivottavasti kotimaisista kisatapahtumistakin kuullaan pian.

Nyt kun valoa on koronaputken päässä näkyvissä, haluan esittää kiitokset kaikille ohjaajille ja valmentajille seuroissa ja edustusvalmennusryhmissä. Teidän ansiosta meillä riittää harrastajia ja urheilijoita myös tulevaisuudessa.

Mika Mukkula

Kirjoittaja on valmennusvaliokunnan puheenjohtaja