Kallunki ja Tolppanen hakevat Lontoon paralympialaisten rankingpisteitä

Näkövammaisten Maailmankisat järjestetään 1.-10. huhtikuuta 2011 Antalyassa, Turkissa. Näkövammaisurheilun kansainvälisen kattojärjestön IBSA:n (International Blind Sport Federation) Maailmankisat kokoavat näkövammaiset huippu-urheilijat kilpailemaan kahdeksassa eri lajissa. Suomalaisurheilijat tavoittelevat mitaleja kolmessa lajissa: judossa, maalipallossa ja yleisurheilussa.

Judokat Jani Kallunki (Vantaa) ja Päivi Tolppanen (Hyvinkää) hakevat Maailmankisoista rankingpisteitä Lontoon paralympialaisiin. Kolmen kisan kokonaisuus ratkaisee lopulliset paralympiapaikat.

- Lontoon paikat jaetaan viime vuoden MM-kilpailujen, Turkin Maailmankisojen ja marraskuun EM-kilpailujen perusteella. MM-kilpailut menivät Janin osalta sivu suun sairastelun takia, mutta Päivi sijoittui omassa sarjassaan hienosti viidenneksi. Maailmankisoista judokat hakevat ainakin yhtä mitalisijaa, kertoo valmentaja Juha Vainio. Vainion lisäksi judojoukkueeseen kuulu Tolppasen valmentaja Paula Toroi.

Jani Kallunki ottelee sarjassa – 66 kg ja ottelut käydään tiistaina 5.4.
Päivi Tolppanen ottelee sarjassa – 63 kg ja ottelut käydään keskiviikkona 6.4.

Maalipallossa sekä miesten että naisten joukkueet tavoittelevat samalla myös maapaikkaa Lontoon paralympialaisiin 2012. Yleisurheilussa Suomen ainoa edustaja Petteri Peitso (Jyväskylä) osallistuu sekä kuulantyöntöön että kiekonheittoon. Kahden lajin taitaja tavoittelee niin ikään hyviä tuloksia.

Maailmankisojen kotisivut  www.ibsaworldgames2011.com .

Lisätiedot: joukkueenjohtaja Timo Pelkonen, puh. 050 596 5015, timo.pelkonen@vammaisurheilu.fi