Juttua Etelä- ja Kaakkois-Suomen aluemestaruuskisoista sekä Junnu-Cup 1/2010:stä 6-7.3.2010

Järvenpään Akagi ja Porvoon Shirokawa järjestivät yhteisen kisaviikonlopun, joka sisälsi Aluemestaruuskisat ja Junnu-Cupin!

Kilpailut yhteistoimintana
(Kuvia Akagin sivuilta: Aluemestikset ja Junnu-Cup, kuvat Kari Ranta ja Immo Nieminen)

Oli viikonloppu syyskuun puolivälin jälkeen viime vuonna. Pajulahdessa oli käynnissä seurakehityskoulutuksen ensimmäinen lähijakso. Istuimme päivän päätteeksi saunassa, muiden muassa me, Järvenpään Akagin ja Porvoon Shirokawan porukat. Siinä löylykauhaa käytellessä tuli puheeksi, että miten olisi, jos väsättäisiin kisat yhdessä. Vaikkapa aluemestikset, joiden järjestämisestä oli Akagin puitteissa ollut puhetta jo vuodelle 2009 ja samoilla väännöillä sunnuntaina Junnu-Cup -osakilpailu. Löylyt olivat ilmeisesti tarpeeksi napakat kun olimme sitä mieltä, että joo…
Kun silloinen aluepäällikkömme Erkki Jokikokko suhtautui ajatukseen myötämielisesti JC:nkin osalta, jos sille ei alun perin ajateltua järjestäjää saada aktivoitua, päätimme, että tämähän tehdään.

No, aikaa kului ja ajoittaista keskustelua aiheen tiimoilta käytiin aina kun Akagin ja Shirokawan porukat jossain kohtasivat. Ja lopulta se siellä sitten oli, alueparlamentin vahvistamassa kalenterissa, kisaviikonloppumme. Ei muuta kuin organisaatiota rakentamaan. Onneksi olin, kun kilpailujen johtajaksi valittiin, ollut aiemmin, vuosituhannen alkupuolella kolmena vuotena, yhtä nyt jo vakiintunutta kisaa järjestämässä, joten oli jotain pohjaa, mistä lähteä liikkeelle. Tietysti osa asioista oli unohtunut, mutta onneksi silloin järjestelmää kehitettäessä tehdyt muistiinpanot olivat tallella. Shirokawasta tuli vetovaljakkoon pariksi Jääskelän Jari, jonka kanssa sitten puhelimitse ja sähköpostein veimme hommaa eteenpäin. Erkki neuvoi ja auttoi omalla rutiinillaan myös melkoisesti.

Heti alkuun pyrimme siihen, että sinne missä tarvitaan porukkaa, kuten tatamitalkoisiin, koetamme saada "muurahaisia" mahdollisimman paljon, jotta homma kävisi vikkelästi. Laskimme, että noin kolmellakymmenellä henkilöllä työ sujuisi joutuin. Kun paikalla kantohommissa oli mennen tullen yli neljäkymmentä henkeä, eivät nokat todellakaan tuhisseet puuhassa pitkään.
Myös muihin duuneihin oli porukkaa hyvin tarjolla, joten matsejakin kerkesivät kaikki halukkaat katsella. Nuorten judokoiden into tietokonehommiin, Judo-Shiai -ohjelman käyttöön ja tatamikoneiden taakse, kannattaa kaikkien kisajärjestäjien hyödyntää. Kilpailleet nuoret ovat nopeilla hoksottimillaan ja tilannetajullaan voimavara, jota ei pidä jättää käyttämättä.

Sponsoreita etsimme ilmoitusmyynnillä ja arpajaisvoittojen pyynnillä. Myös pistenäyttötelkkarit saimme lainaksi kisatukena. Tosin luvatut 40" töllöt olivat jossain satamassa ahtaajien lakon seurauksena, mutta näkyivät ne pisteet paikalle saaduista 32-tuumaisistakin, vaikkei ottelijoiden nimistä ilman kiikareita selvää saanutkaan.
Siinäpä uusi varuste judokisakatsomoon: Teatterikiikarit. Ja voimme rinnastaa lajimme korkeakulttuuriin ("Muut voivat taputtaa, mutta te siellä kalleimmilla paikoilla: Helisyttäkää korujanne!" ;^)

Tallinnan Abloy Judo Turniir -kisassa tuomaroidessa meikäläisen ihastuttanut, otteluihin valmistautumisen helpottamiseksi kaavailtu videotykkinäyttö tulevista otteluista kisa-alueen päälle ei kuitenkaan erinäisten sattumien summana onnistunut vielä näihin kisoihin, mutta seuraaviin se tulee kyllä. Ja mainiostihan kuuluttajat tekivät selväksi ketkä matsaavat ja keiden olisi syytä laittaa otteluvyöt päällensä.

Totesin kisaviikonlopun aikana useammankin kerran, että meikäläinen on rakennettu aivan väärin. Vaikka mitään ei ollut menossa, eikä mennyt, pieleen, keksin kaiken maailman aiheita, jotka voisivat mennä. Lauantaina, kun kaikki meni mainiosti, aloin miettiä, mitä kaikkea sunnuntaina voisi olla poskellaan. Aikataulu oli kaikkein pahin painajaisen aihe, koska erään sekaannuksen vuoksi koripalloilijat olivat tulossa liikuntahallille klo 17.30 ja tilan piti olla tyhjä viimeistään 17.00. No, tulivathan nämä kisat myös Jarin uniin, kuten voitte Shirokawan sivuilta lukaista, mutta hän sentään nukkui...

Jos lauantaina kilpailijoita oli rutkasti suunniteltua vähemmän (n. 80), oli heitä sunnuntaina aika paljon enemmän (n. 50) ja tapahtumalla takaraja ajallisesti. Mietiskelin mielessäni, että miten saadaan kaikki matsit käytyä ennen määräaikaa ja päädyin ajatukseen, että kun kyseessä on Junnu-Cup ja siten epävirallinen kisa, niin jätetään mahdolliset Golden Scoret pois ja tuomarit julistavat tasapisteissä "hantein" varsinaisen matsin pohjalta. Uusien sääntöjen mukaanhan tuomareiden on laskettava kinsat myös varsinaiselta otteluajalta.
Konsultoituani paria arvovaltaista joukkueenjohtajaa näin tehtiin ja varsinaisesta kisasta tuli kivan tiivis, punnituksineen ja kaavioiden tekoineen kaikkinensa alle seitsemän tunnin rupeama. Kisaajia oli kuitenkin alun kolmatta sataa.
Kun on ollut puhetta kisojen aikataulujen venymisestä, niin miksei niitä Golden Scoreja voisi ottaa kaikista kisoista pois. Kyllä se voittaja löytyy tasapistetilanteessa jo 2-5 minuutin varsinaisen otteluajan jälkeenkin.

Kaiken kaikkiaan kisajärjestelyt olivat allekirjoittaneelle melko rankka oto-projekti, mutta antoisa sellainen. Oli tosi nastaa nähdä, että käytännössä kaikki paikalle lupautuneet talkoolaiset myös tulivat ja tekivät hommansa. Siitä heille ERITTÄIN ISO KIITOS. Siis ihan jokaiselle yhdessä ja erikseen. Ja vielä henkilökohtaisesti unennäkijällemme, muttei unelmoijalle, eli Jääskelän Jarille, jonka kanssa tätä juttua luotsasimme.
Kiitokset myös kaikille paikalla olleille: Tuomareille, kisaajille, koutseille, huoltajille ja mahdollisille paikalle eksyneille katsojille. Partasen Tero ja Jokikokon Eki Judo-Shiain pyörittäjinä ansaitsevat niinikään kumarruksen.

Aluemestisten tulokset löytyvät täältä ja Junnu-Cupin täältä

Tuon "Lisäpotkua yhteisistä kilpailujärjestelyistä" jutun voit lukea täältä

Yhteistyössä on voimaa. REI
T. Karvosen Ripa

Ps. Kuvia Akagin sivuilta: Aluemestikset ja Junnu-Cup, kuvat Kari Ranta ja Immo Nieminen
Pps. Kisapaikalle mahdollisesti unohtuneita tavaroita voi tiedustella Hannu Laalolta p. 050 5058 644 tai spostitse: pj@akagi-judo.net !