JudoShiai goes to Estonia

This was propably the first time when organizers of a big Estonian junior judo tournament asked Finnish crew to organize and run the whole tournament. We did it and had allso 6 referees and a tuff Finnish team with us in Tallinn on February 20th 2010.

Sekalaisessa järjestyksessä oleva kuvagalleria löytyy painamalla tästä >> (Kuvat Jouni Kähärä ja Arto Määttä)

Tallinnassa järjestettiin osallistujamäärältään yksi maan suurimmista judokisoista lauantaina 20.2.2010 suomalaisvoimin.

Mattoja oli kuusi, ilmoittatuneita 640 ja mukavan kokoinen ryhmä Suomesta. Suomalaiskilpailijoita kaikkiaan 21 seitsemästä eri judoseurasta, suomalaistuomareita kuusi. Kaikkiaan kisoihin osallistui isot joukkueet Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Suomesta ja pieni joukkue Ruotsista

Tuloksena suomalaisille tässä kovassa kisassa oli vain kaksi kultaa ja kolme pronssia. Taso oli kova ! Onneksi lähes kaikki saivat kuitenkin otteluvoittoja. Tulokset, kaaviot, tilastot yms. löytyvät painamalla tästä >>

Kilpailun järjestäminen Virossa Suomalaisvoimin:

Tilaisuus oli siinä suhteessa ainutlaatuinen, että koko kilpailun läpiviennin johto oli Suomesta. Hannu Jokisen ohjelmoiman JudoShiai ohjelmiston kehittämisessä voimakkaasti mukana olleet Tero Partanen ja Judoliiton kilpailu- ja sääntövaliokunnan puheenjohtaja Erkki Jokikokko olivat paikanpäällä ja veivät kisat sujuvasti läpi ohjelmistolla, joka on tehty meitä kaikkia varten. Ohjelmisto on nyt myös OpenSource ohjelmisto. Lue asiasta lisää kotisivuilta http://www.judoshiai.fi

Rain Arukaevu, järjestävän seuran Spordiklubi Ookamin (=valkoinen susi) puheenjohtaja ja puuhamies kiinnostui suomessa kehitetystä JudoShiai tietokone järjestelmästä viime kevään Wekara-Shiaissa vajaa vuosi sitten. Hän on kokeillut ja testannut kisajärjestelmää omissa salikisoissaan ja otti yhteyttä meihin, järjestelmän kehitystiimiin, kysyen, tulisimmeko vetämään Tallinnaan kisat. Vastaus oli ISO kyllä ja Tero Partanen ja Erkki Jokikokko lähtivät matkaan perjantaina 19.2. sekavin miettein ? Saas nähdä.

Kisapaikka rakennettiin perjantai-iltana aloittaen puoli yhdeksältä ja lopettaen yöllä noin noin kello yksi. Sisään tuotiin kuuden kilpailualueen tatamit, rakennettiin palkinto-estradi ja ajettiin Toyotan henkilöautonäyttely salin toiseen päähän.

Tietokoneita vedettiin verkkoon 14 kappaletta, kuusi kello/pistetaulukonetta JudoTimerille, kolme kuuluttajakonetta JudoInfoille, yksi serveri ja kaksi JudoInfoa katsojille, joille tuleva ottelujärjesys heijastettiin mega-kokoisilla kankailla. Niin ja tietysti kolme punnituspistettä.

Siinäpä sitä oli puuhaa ja pientä väittelyäkin, miten kisapaikka järjestetään. Rain oli antanut kuitenkin meille valtuudet tehdä asiat niinkuin me parhaaksi katsoimme ja sitä kunnioitettiin, muutamaa asiaa illalla kisapaikkaa rakentaessa ihmetellen ja kisojen päättymisen jälkeen ihaillen :)

Punnituksia oli kolme: D-klass (meidän E-junnut) punnittiin klo 9-10. Puntarin läpi meni kolmella punnituspaikalla tunnissa 202 junnua ja heidän painonsa syötettiin samalla järjestelmään. Kisat päästiin aloittamaan avajaishumun jälkeen noin klo 11:20.

Sen jälkeen samalla systeemillä punnitkset C-klass'ille (meidän D-junnut) ja lopuksi B-klass'ille (meidän C-junnut) Kaikkiaan puntarissa kävi noin 500 kisaajaa aamun/päivän aikana.

Pienistä "kieli", kulttuuri yms. johtuneista ongelmista huolimatta kisat rullasivat ja systeemimme sai kiitosta kaikkialta. Samalla systeemi herätti runsaasti innostuneita kysymyksiä ja valtavaa kiinnostusta sekä positiivista palautetta latvialaisten, liettualaisten ja venäläisten keskuudessa. Myös suomalaiset näyttivät tykkäävän systeemistä, sillä saimme allaolevan sähköpostin eräältä suomalaisvalmentalta ""Kiitos hienosta järjestelystä Tallinnan kisassa. Päästiin ajoissa kotiin ah niin väsyneinä, mutta onnellisina."

Myös sunnuntain leirin amerikkalainen valmentaja Jay Brooks Phoenixista ihmetteli että miten te tuon teette ? Ihmisiä tarvitaan vähän, kukaan ei täyttele papereita, tulevat ottelijat näkyvät isoissa näyttötauluissa ja kisat vain rullaavat aikataulussa ? Lisäksi tulokset, kaaviot, tilastot yms. ovat netissä ennenkuin ehtii "kissaa" sanoa. Heh :) no kerroimme systeemistä ja jenkkivalmentaja otti heti yhteyttä yhteistyön aloittamiseksi.

Torstai-iltana kotisuomessa lasketun aikataulun mukaan viimeinen palkintojen jako oli määrä tapahtua klo 20:00. Viimeinen soremade huudettiin tatamilla kaksi klo 19:55. Oma kehu haisee, mutta haiskoon :)) Oli mukava näyttää, miten hommia voi tehdä.

Illalla kisajärjestäjien kanssa saunaan, juttelemaan, syömään ja rentoutumaan. Ensi vuonna uudelleen...

First we take Tallinn, then we take Berlin :)

Lisätietoja www.judoshiai.fi

p.s.