Judon MM-kilpailut käynnistyvät Tokiossa

Judon MM-kilpailut käynnistyvät Tokiossa torstaina 9.9. MM-kisat ovat osa Lontoon olympiakarsintaa. Suoria olympiapaikkoja MM-kisoista ei kuitenkaan enää jaeta, vaan MM-kisasijoitus kartuttaa urheilijan henkilökohtaista karsinnan pistepottia.

Ennen MM-kisoja suomalaisista parhaissa asemissa Lontoon olympiakarsinnassa ovat Johanna Ylinen (sijoitus karsintalistalla jaettu 12.) ja Valtteri Jokinen (jaettu 16.). Naisten listalta 14 parasta ja miesten listalta 22 parasta saavat karsinnan päätyttyä huhtikuussa 2012 henkilökohtaisen kisapaikan Lontooseen.

Kansainvälinen Judoliitto on muuttanut MM-kisojen sääntöjä siten, että kukin maa saa ilmoittaa enintään kaksi ottelijaa per painoluokka. Näin ollen Tokion MM-kilpailuista tulee kautta aikojen kovatasoisimmat, kun suuret judomaat voivat kilpailuttaa aiemman yhden ottelijan sijaan painoluokassaan kahta maansa parasta judokaa. Osallistujamäärän nousu näkyy etenkin miesten sarjoissa, joissa suurimmissa on jopa yli 80 ottelijaa.

Ottelukaaviot arvotaan keskiviikkona 8.9. kello 14 paikallista aikaa.

Suomen joukkue Tokion MM-kisoissa on:

Naiset alle 52 kg
Jaana Sundberg
Riihimäen Judoseura

Naiset alle 63 kg
Johanna Ylinen
Hollolan Holjutai
Ottelee lauantaina 11.9.

Miehet alle 60 kg
Valtteri Jokinen
Riihimäen Judoseura

Miehet alle 66 kg
Antti Rintamäki
Nummelan Judo

Miehet alle 81 kg
Antti Virta
Oulun Judokerho
Ottelee perjantaina 10.9.

Joukkueen valmentajina toimivat päävalmentaja Mika Mukkula ja Jukka-Pekka Jokinen.