Judon huippuryhmä nimetty

Judoliiton huippuryhmä on nimetty vuodelle 2021.

Suomen Judoliitto on nimennyt huippuryhmän, jonka tavoitteena on menestyä Pariisissa 2024 ja edelleen Los Angelesissa 2028. Ryhmän päivittäisvalmennuksesta ja kansainvälisestä tapahtumakalenterista vastaa Judoliiton päävalmentaja Rok Draksic.

Huippuryhmä vuodelle 2021:

Emilia Kanerva / Kirkkonummen Judoseura
Turpal Djoukaev / Hämeenlinnan Judoseura
Roope Korhonen / Kajaanin Judokerho
Elias Körkkö / Oulun Judokerho
​Aku Laakkonen / Meido-kan, Helsinki
Valtteri Olin / Voimailuseura Bodonos, Kerava
Martti  Puumalainen / Meido-kan, Helsinki
Luukas Saha / Riihimäen Judoseura

Huippuryhmän toiminta

Ryhmää tuetaan taloudellisesti Judoliiton valmennuksen budjetista. Lisäksi osa ryhmän urheilijoista saa Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön myöntämää valmennuksen tehostamistukea. Poikkeusaikana (2021) tuet kohdennetaan vuosien 2018–2020 kansainvälisen menestyksen perusteella ryhmään kuuluvien kilpailu- ja leirimatkojen tukemiseen (kts. alas liite Judoliiton valmennuksen työsuunnitelma 2021). Tukien kohdentamisesta vastaa päävalmentaja yhdessä valmennuspäällikön kanssa.

Ryhmän päivitys tapahtuu vuosittain marras-joulukuulla mutta ryhmässä voi tapahtua muutoksia myös kesken vuotta, mikäli urheiljan valmennuksessa tapahtuu merkittäviä muutoksia. Huippuryhmä tullaan supistamaan myöhemmin realistisesti Pariisin 2024 olympiapaikkaa tavoitteleviin urheilijoihin.

Edustusjoukkueet 2021

Eri ikäluokkien edustusjoukkueet on nimetty ja luettavissa Valmennus - Valmennuksen suunnittelu -sivuilta.

Joukkueiden valintakiriteerit kaudelle 2021 on luettavissa täältä.

Valmennustuet vuodelle 2021

Judoliiton valmennustukien jakaminen perustuu kansainväliseen menestykseen pohjautuvaan pisteytykseen sekä erikseen haettavaan solidaarisuustukeen.

Kansainväliseen menestykseen perustuvassa pisteytyksessä huomioidaan poikkeusajan vuoksi edellisen kolmen vuoden (2018–2020) paras tulos aikuisten ja alle 21-vuotiaiden Eurooppa Cup-tason ja sitä ylemmistä turnauksista. Jatkossa lasketaan vain edellisen kalenterivuoden paras tulos. Parhaan yksittäisen tuloksen perusteella urheilija saa pisteet. Huippuryhmään nimettyjen pisteet tuplataan, koska he ovat sitoutuneet huippuryhmän toimintaan. Kaikkien pisteille yltäneiden urheilijoiden pisteet lasketaan yhteen, jonka jälkeen yhteispisteet jaetaan kokonaistukisummalla. Yksittäisen urheilijan tuki määräytyy saavutetun korkeimman tuloksen eli pistemäärän perusteella. Lisäksi urheilijoilta edellytetään Judoliiton valmennusjärjestelmään sitoutumista ja urheilijasopimuksen allekirjoittamista.

Solidaarisuustuen haku on 17.1.2021 mennessä tätä kautta. Tukea voi hakea alle 21-vuotiaiden ja sitä vanhempien edustusjoukkueisiin nimetyt edustusurheilijat, joilla ei vielä ole pisteytystaulukkoon merkittyjä kansainvälisiä tuloksia. Haun yhteydessä on esitettävä perusteluineen alkavan vuoden valmennussuunnitelma sekä sen rahoituspohja. Solidaarisuustuista päättää Valmennusvaliokunta yhdessä päävalmentajan kanssa.

Judovalmennuksen webinaariaineisto 28.12.2020

Huippuryhmän ja muiden ikäluokkien ensi vuoden valmennussuunnitelmat käytiin läpi Judovalmennuksen webinaarissa 28.12.2020.

Seminaarimateriaali alla liitteenä.

Ladattavat tiedostot: