Judon EM-kisoihin vain terävin kärki

Judoliiton valmennusvaliokunta on valinnut huhtikuun lopulla Venäjän Chelyabinskissä pidettäviin EM-kisoihin viiden urheilijan terävimmän kärkikaartin.

Valituiksi tulivat miehistä Valtteri Jokinen ja Juho Reinvall alle 60-kiloisiin ja Niko-Tapio Niemelä alle 66-kiloisiin sekä naisista Jaana Sundberg alle 52-kiloisiin ja Johanna Ylinen alle 63-kiloisiin.

Valiokunta uskoo, että valituilla urheilijoilla on mahdollisuudet yltää kahdeksan parhaan joukkoon ja osalla myös olympiapaikkaan. Päävalmentaja Mika Mukkulan mukaan superpäivän osuessa kohdalleen, on kaikilla edellytykset nousta aina mitaleille asti.

Kaikki viisi ovat maailmanlistalla 50 parhaan joukossa. Lontoon olympiapaikasta kamppailevat vahvimmin Valtteri Jokinen ja Jaana Sundberg. Jokinen on edelleen suoraan olympialaisiin valittavien joukossa ja Sundberg aivan siinä suoraan valittavien tuntumassa.

Mika Mukkulan mukaan spekulaatiomahdollisuuksia olympiapaikoista on monia, mutta EM-kisamenestys voi merkitä tuntuvaa kohennusta mahdollisuuksiin. – Jos Valtteri Jokinen nousee mitaleille, hän pitää kiinni olympiapaikastaan. Sundbergille EM-kisojen finaalipaikka nostaisi hänet mitä todennäköisimmin suoraan valittavien joukkoon ja avaisi näin Johanna Yliselle mahdollisuudet maanosapaikkaan.

Ennen EM-kisoja judokat leireilevät Tshekissä ja Unkarissa ja näiden leirien jälkeen pari viikkoa kotimaassa.