Judon asema olympiaperheessä vahvistuu

Pietarissa tänään päättyneessä SportAccord -tapahtumassa on tehty judon kannalta merkittäviä päätöksiä. SportAccord on merkittävin vuosittainen maailmanlaajuinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen kansainväliset lajiliitot, urheilujärjestöt ja kisaorganisaatiot.

Kansainvälisen Olympiakomitean hallitus nosti judon kolmanteen luokkaan olympialajien kategorioinnissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Kansainvälisen Judoliiton saama osuus KOK:n kansainvälisille lajiliitoille jyvittämästä taloudellisen tuesta kasvaa.

-Tämä on tärkeä merkkipaalu, joka palkitsee vuosien panostuksen, kommentoi Kansainvälisen Judoliiton Unkarilainen puheenjohtaja Marius L Vizer, joka samassa tapahtumassa nimettiin SportAccord –järjestön puheenjohtajaksi. Ylempään luokkaan nousu merkitsee paitsi positiivista taloudellista vaikutusta, mutta myös lisää halua jatkossakin kehittää judoa ja urheilua, Vizer jatkaa.

Judo on kasvattanut uskottavuuttaan niin urheilullisella kuin koulutuksellisella saralla määrätietoisesti

vuodesta 2007 alkaen. Tällä hetkellä Kansainvälinen Judoliitto järjestää vuosittain 20 maailmanlaajuista suurtapahtumaa, jotka televisioidaan 150 maahan. Judo on kasvanut olympiaperheen isoksi pelaajaksi. Lontoon olympialaisissa vuonna 2012 judossa oli edustajia 137 maasta, ja peräti 20 maan lipunkantajana avajais- ja päätöstapahtumassa oli judoka.

SportAccord on organisaatio, joka kokoaa yhteen sekä olympia- että muiden lajien kansainväliset lajiliitot ja urheilutapahtumat sekä muut urheiluun liittyvät kansainväliset järjestöt.