Judoliitto valitsi vuoden parhaat

Suomen Judoliitto palkitsi Urheilugaalassa vuoden 2011 parhaat seuraavissa kategorioissa: vuoden naisjudoka, vuoden miesjudoka, vuoden valmentaja, vuoden nuori judoka, vuoden kouluttaja, vuoden judoseura ja vuoden seurajohtaja.

Palkitut:

Vuoden naisjudoka:                 Jaana Sundberg, Riihimäen Judoseura

Vuoden miesjudoka:                 Valtteri Jokinen, Riihimäen Judoseura

Vuoden nuori judoka:               Vadoud Balatkhanov, Suomen Kamppailu-urheilijat

Vuoden valmentaja:                 Jukka-Pekka Jokinen, Riihimäen Judoseura

Vuoden judotuomari:                Kari Neuvonen, Savonlinnan Shikata

Vuoden kouluttaja:                   Jukka Pekkala ja Pasi Blom, Orimattilan Judoseura

Vuoden judoseura:                   Lappeenrannan Judoseura Kamiza

Vuoden seurajohtaja:               Jouko Rantanen, Tampereen Judo

Jaana Sundberg on paras naisjudoka vuoden 2010 upeilla saavutuksillaan. Arvostetuissa ja kovissa olympiakarsintakilpailuista Jaana voitti lokakuussa judon Grand Prix kilpailun sarjassaan – 52 kg. Hän sai myös hopeaa World Cupissa.  Mitalisijoituksen lisäksi Jaana keräsi olympiapisteitä ollen viides myös Grand Slam, Grand Prix sekä World Cup -kilpailuissa. Näiden sijoitusten myötä Jaana on tällä hetkellä judon maailman rankinglistan 15. sijalla. Nämä saavutukset toivat Jaanalle kutsun ensimmäisenä suomalaisena judokana judon Masters -kilpailuihin, jotka otellaan tammikuussa Bakussa.

Valtteri Jokinen on vuoden miesjudoka. Valtteri oli viides World Cupissa sarjassa - 60 kg. Lisäksi hän taisteli itsensä Grand Slam sekä Grand Prix -kilpailuissa sijalle 16. kolmesti. Valtterin hyvät ottelut toivat hänelle MM -kilpailuissa niin ikään 16. sijan. Valtteri on oman sarjansa maailman rankinglistalla tällä hetkellä sijalla 30.

Vadoud Balatkhanov on vuoden paras nuorijudoka. Vadoud oli viides alle 20 -vuotiaiden Euroopan Mestaruuskilpailuissa. Lisäksi Vadoud otteli hopealle sekä pronssille Eurooppa Cup:in kilpailuissa. IJF (Kansainvälinen Judoliitto) ei pidä rankinglistaa nuorista judokoista. Vadoud on Euroopan Judo Unionin (EJU:n) U - 20 rankinglistalla sijalla 6. sarjassa – 60 kg.

Jukka-Pekka Jokinen on itsestään selvä valinta vuoden2010 valmentajaksi. Jukka-Pekka on toiminut Jaana Sundbergin ja Valtteri Jokisen valmentajana judokoiden uran alusta saakka tehden hyvin määrätietoista ja tuloksekasta työtä. Valmentajana Jukka-Pekan parhaimpia ominaisuuksia on kokonaisvaltainen valmennusote; hän huomio valmennettaviensa opinnot sekä muun elämän sekä ymmärtää erityisen hyvin oheisharjoittelun merkityksen. Hän on urheilijakeskeinen valmentaja, joka kasvattaa itsenäisiä ja omiin ratkaisuihin pystyviä judokoita. Lisäksi Jukka-Pekka on luonut erittäin taitavasti vastustaja-analyysejä huippu-urheilijoille matkalla kohti menestystä. Jukka-Pekka toimii myös omassa Riihimäen Judoseurassa seuravalmentajana. Hänen valmennettaviaan ovat myös nuoret Topias Ikävalko sekä Joonas Laaksonlaita, jotka ovat menestyneet hyvin nuorten kilpailuissa.

Kari Neuvonen on vuoden judotuomari, joka on saanut lukuisia IJF:n (Kansainvälisen judoliiton) kutsuja toimimaan tuomarina arvostetuissa Masters, Grand Slam, Grand Prix ja World Cup - kilpailuissa. Kari toimi tuomarina myös aikuisten Euroopan mestaruuskilpailuissa sekä alle 23-vuotiaiden EM:issä. Kari on Suomen ainoa kansainvälisesti näin arvostetussa asemassa toimiva judotuomari. Kari on oiva esimerkki kaikille judotuomareille suunnitelmallisesta, asiallisesta ja ammattitaitoisesta judokasta, joka on omistautunut kehittämään itseään judoteknisen osaamisen lisäksi myös tuomarina.

Jukka Pekkala ja Pasi Blom ovat vuoden kouluttajia. Kaakkois-Suomen alue sai kaksi uutta kouluttajaa muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen. Jukka ja Pasi ovat saaneet vauhtia alueen koulutusaktiivisuteen ja palautteiden perusteella he ovat mainioita miehiä kouluttajan roolissa. Kouluttajat ovat kouluttaneet itseään ja osallistuneet aktiivisesti myös aluekoulutusten kehittämiseen. Jukka ja Pasi toimivat myös oman seuransa aktiivisina opettajina.

Lappeenrannan Judoseura Kamiza valittiin vuoden seuraksi toiminnan laajuuden ja aktiivisuuden perusteella. Kamiza sai jo alkuvuodesta 2010 Pohjola-palkinnon tunnustuksena moniarvoisesta ja laadukkaasta seuratyöstä Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilun esittämänä. Judoliitto arvostaa toimeliasta ruohonjuuritason työtä.  Perinteikäs Judoseura Kamiza aloitti pitkäjänteisen kehittämistyön Sinettiseura-hankkeena lasten ja nuorten toiminnan koordinoimisesta. Sinettiseurastatuksen saatuaan seura jatkoi ansiokkaasti toiminnan kehittämistä Judoliiton seurakehittämiskoulutuksen puitteissa. Koulutuksen päättyessä marraskuussa 2010 Kamiza on saanut seuratoiminnan kaikki alueet mallikkaaseen kuntoon. Kaikista seuran asioista tiedotetaan hienosti netissä, vapaaehtoisia toimijoita on tullut mukaan sekä toiminta tatamilla on erityisen vilkasta. Kamiza tarjoaa judoa ihan kaikille kilpailijoista kuntoilijoihin, muksuista mummoihin, sovelletusta judosta pysytyssä pysymisen perusteisiin.

Jouko Rantanen on helppo valita vuoden 2010 seurajohtajaksi. Jouko on toiminut puheenjohtajana Tampereen Judossa vuosikausia ja luotsannut huippu-urheiluseuraansa menestyksekkäästi. Joukon johdolla seura uskalsi ottaa ratkaisevan askeleen kohti seuran ammattimaistumista ja seura palkkasi toiminnanjohtajan. Tampereen Judo oli Judoliiton seurakehittämiskoulutuksessa. Jouko ei itse osallistunut koulutukseen, mutta toimi ansiokkaasti koko prosessin ajan seuransa tutorina tehtävien tekemisen tukena ja kommentaattorina.  Jouko on luotsannut seuransa toimijat myös mukaan judon Euroopan Mestaruuskilpailujen (v. 2006) sekä Euroopan Nuorten Olympiafestivaalien (v. 2009) järjestäjiksi toimien itse molempien kilpailujen johtajana. Mustavöinen Jouko toimii edelleen Tampereen Judossa Taipumattomien ryhmän kuntojudokana sekä Muksujudo-ohjaajana.